Stipendiat fikk full klaff på første forsøk

Da stipendiat Ragnhild Høifødt publiserte sin første vitenskapelige artikkel om kognitiv terapi hos fastlege, ble artikkelen plukket opp av det anerkjente McMaster Plus.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 16.01.12 00:00 Oppdatert: 16.02.12 19:18

Ragnhild Høifødt.jpg (Studiekatalog (380px))
Stipendiat i psykologi ved Helsefak, Ragnhild Høifødt, fikk en
uventet god respons på sin vitenskapelige artikkel om
kognitiv terapi.
Foto: Elisabeth Øvreberg

Snakk om å starte doktorgraden sin med en pangstart!

Å få en artikkel anbefalt av databasen McMaster Plus er nesten en umulig oppgave, men det klarte Ragnhild Høifødt, stipendiat ved Institutt for psykologi, Det helsevitenskapelige fakultet i Tromsø.

– McMaster Plus er en litteraturtjeneste fra McMaster University i Canada. De siler ut artikler på grunnlag av pålitelighet, relevans og nyhetsverdi. Bare et fåtall av alle artikler som publiseres i medisinske tidsskrifter passerer dette nåløyet. Det er sjelden at artikler av norske forfattere dukker opp her, forteller en imponert leder av programstyret i Program for helse- og omsorgstjenester i Forskningsrådet, Signe Flottorp.

Streng sortering

Flottorp forteller at McMaster Plus går gjennom vel 120 av de beste tidsskriftene internasjonalt og screener tusenvis av artikler (25.000 stk i 2009).

– De siler ut artiklene som ikke helt holder mål metodemessig, og sitter da igjen med cirka 15 % av artiklene, forteller hun.

De kvalitetsvurderte artiklene blir deretter vurdert av et internasjonalt panel av klinikere i ulike spesialiteter (4000 leger og 2000 sykepleiere), som rangerer artiklene etter relevans og nyhetsverdi på en skala fra 1-7. De artiklene som skårer 3 eller høyere på begge skalaene blir arkivert i en permanent og søkbar database.

Les også: Tester ut ny terapi for deprimerte

Uventet anerkjennelse

I Tromsø sitter en overrasket stipendiat. Ragnhild Høifødt har først nå forstått hvor utrolig bra det er å få artikler anbefalt av McMaster Plus.

– Jeg er jo litt sjokkert, smiler Ragnhild Høifødt, som er utdannet psykolog.

Hun forteller at artikkelen hennes er en oversiktsartikkel som omhandler kognitiv terapi i førstelinjetjenesten. Dette er også temaet for det videre doktorgradsarbeidet.

– Mange deprimerte går kun til fastlegen sin, og vårt mål er å prøve selvhjelpsprogram som et verktøy hos fastlegen, forteller hun.

Endre tankemønsteret sitt

Det viser seg nemlig at voksne mennesker som sliter med angst og depresjon opplever en positiv effekt ved å få kognitiv hjelp hos fastlegen.

– Det er snakk om å lære og endre på lite konstruktive tanker, få personene til å snu tankemønsteret sitt slik at man ikke kun har fokus på det negative, forklarer Høifødt.

Hun har cirka to år igjen av doktorgraden sin, og flere artikler skal skrives.

– Siden din første artikkel opplever en slik suksess, så kan det kanskje nå bare gå nedover?

– Ja, sånn kan man jo også si det, ler Høifødt.

Artikkelen til Høifødt finner du her

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 16.01.12 00:00 Oppdatert: 16.02.12 19:18