UiT ønsker Aker Solutions velkommen til Tromsø

Aker Solutions etablering i Tromsø er en viktig merkedag, mener rektor Jarle Aarbakke. UiT vil møte petroleumsnæringens kompetansebehov med å utdanne enda flere kvalifiserte ingeniører.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 01.12.11 00:00 Oppdatert: 05.12.11 09:37

Sikkerhet og miljø (Bredde: 280px)
Det er stort behov for ingeniører. Se oversikt over ingeniørstudier ved UiT.

Torsdag 1. desember ble det klart at det internasjonale industrikonsernet Aker Solutions skal etablere seg i Tromsø. Det vil bety flere hundre arbeidsplasser i årene framover.

– Vi gratulerer Aker Solutions med etableringa i Tromsø. Dette er en av de viktigste etableringene i nord etter at UiT åpnet 1. september 1972. 1. desember 2011 er en merkedag, mener rektor.

Én årsak til at petroleumsgiganten etablerer seg tungt i nord, er at Universitetet i Tromsø blir stadig mer involvert i olje- og gassrelatert forskning og utdanning, og vil være en fremtidig leverandør av kompetanse.

• Ingeniørstudier ved UiT. Se også egen oversikt lenger ned.
  • Rektor håper dette vil åpne øynene for flere unge, talentfulle ungdommer som skal velge utdanning.

– De vil se at mulighetene i nord er store. Jeg er overbevist om at samarbeidet mellom Aker Solutions og UiT vil lette rekrutteringen til ei av de store vekstnæringene i nord, fortsetter Aarbakke.

Teknologibygget får nøkkelrolle

Teknologibygget (Bredde: 280px)
    Her skal fremtidens ingeniører utdannes. Teknologibygget skal stå ferdig i 2014.

I 2014 skal det nye Teknologibygget ved Universitetet i Tromsø stå ferdig og det vil ha en nøkkelrolle i satsingen på ingeniørfag.

Bygget er på 8.200 m2 og skal huse 600 studenter og 120 ansatte. Teknologibygget vil samle alle fagmiljøene innen ingeniør-, teknologi- og realfag.

Slik blir Teknologibygget

Kaldt klima, mørketid og lange avstander stiller spesielle krav til sikkerhet og representerer store utfordringer for utvinning av olje- og gassressursene på en bærekraftig og miljømessig forsvarlig måte. Derfor må det satses på både forskning og utdanning innen petroleumsrelaterte tema, noe UiT allerede gjør i dag.

UiTs Ingeniørfaglige studier som direkte møter Aker Solutions kompetansebehov:

a) Automatiseringsteknikk – bachelor
    Bachelor i automatiseringsteknikk har fokus på automatiserte prosesser. Sentralt er elektronikk, programmering, motorstyring, prosesstyring/prosesskontroll, datakommunikasjon. Fagmiljøet forsker på subsea-instrumentering.

b) Prosess- og gassteknologi – bachelor
    Studieretningen er rettet mot prosessindustrien, og har elementer både fra maskin og kjemi. Hovedfokus er på konstruksjon, drift og vedlikehold av prosessanlegg.

c) Sikkerhet og miljø – bachelor
    Studiet har fokus på teknisk sikkerhet. Det har en miljøprofil og er rettet mot de spesielle forholdene i nordområdene.

d) Nautikk - bachelor

Nautikk er læren om sjøfart, og nautikkstudiet passer spesielt for deg som er interessert i å jobbe med skip, enten på land eller til sjøs.

e) Teknologi og sikkerhet i nord – master

Andre studier:

I tillegg forskes det på petroleumsrelaterte tema:

• UiT utvikler verktøy for sikrere og mer effektive operasjoner i nordlige farvann (Institutt for fysikk og teknologi)
    • Marin geologi, hvor det blant annet utvikles ny kunnskap som kan gi bedre geologiske modeller for treffsikker leting og risikovurdering
    • Etablerte forskningssamarbeid med olje- og gassnæringa
    • Senter for sikre operasjoner i nord

Vil utdanne flere ingeniører

Petroleumsnæringa har et skrikende behov for kvalifisert arbeidskraft. I dag er det stor mangel på ingeniører og sivilingeniører med teknologisk og realfaglig kompetanse.

For å imøtekomme det økte behovet for kompetanse i sektoren, ønsker UiT å øke antall uteksaminerte kandidater med 40 nye ingeniører og 20 nye sivilingeniør/master-kandidater per år. Opptrappinga må skje over en periode på fem-seks år.

– Vi inviterer næringsliv og politikere til et omfattende samarbeid med sikte på å utvide kapasiteten slik at vi kan møte det voksende kompetansebehovet, sier Jarle Aarbakke, som påpeker at UiTs satsing på å være en sentral aktør i nordområdepolitikken nå gir synlige resultater gjennom økt aktivitet på forskning og utdanning.

Solhaug, Randi Merete
    Publisert: 01.12.11 00:00 Oppdatert: 05.12.11 09:37