Koenigsegg-designer skal inspirere studentene

Gründer og industridesigner for Koenigsegg, Bård Eker, kommer til Arbeidslivsdagen for å fortelle hvordan han gjorde guttedrømmen sin om til business.

Publisert: 03.10.11 00:00 Oppdatert: 05.10.11 10:14

Bård Eker.jpg (Bredde: 180px)
Bård Eker. Foto: privat

Onsdag 5. oktober går Arbeidslivsdagen 2011 av stabelen ved Universitetet i Tromsø. Én av dem som kommer for å fortelle UiT-studentene hvordan man lykkes i arbeidslivet, er Bård Eker.

Følg Karrieresenteret på Facebook.

Han er forretningsmann og gründer, men kanskje mest kjent som designer for bilprodusenten Koenigsegg. Han står også bak produkter som speedbåten Hydrolift og barnevognen Xplory. Foredraget hans dekker suksessfaktorene, ideene, utfordringene, finanskrisen - og hvorfor det ikke ble oppkjøp av SAAB.

Andre som skal holde foredrag er Marianne Telle, sosiolog fra UiT og administrerende direktør i Bedriftskompetanse AS. Hun skal dele sine erfaringer rundt hva som skiller de ettertraktede fra de middelmådige, og hva som er viktig i planleggingen av egen karriere.

Ventelister

Årets arbeidslivsdag er den sjette i rekken, og godt over 90 virksomheter fra privat og offentlig sektor har valgt å delta på landsdelens største rekrutteringsarrangement.

– Vi opplever at stadig flere virksomheter ønsker å delta på arrangementet – og mange kommer tilbake år etter år. Til årets arrangement har vi operert med ventelister – og ikke alle som ville komme delta på arrangementet fikk plass. Dette vitner om at UiT-studentene er ettertraktet forteller Lars Buseth, rådgiver ved Karrieresenteret.

Se hele programmet for Arbeidslivsdagen onsdag 5. oktober.

Ettertraktede UiT-studenter

– Arbeidslivsdagen er en viktig dag for alle studenter som ønsker å bli kjent med arbeidsgivere og fremtidige karrieremuligheter sier Buseth.

– Det er mange grupper av studenter som er ettertraktet – kanskje i enda større grad en de er klar over. På Arbeidslivsdagen kan studentene få førstehåndskunnskap om hvem som har behov for deres kompetanse når de blir ferdig med studiene. Dagen er også en god anledning for å få vite om muligheter for sommerjobber og oppgavesamarbeid under studiene, legger han til.

Nasjonale og nordnorske virksomheter

– Det er stadig flere virksomheter i landsdelen som ser nytten av å komme i kontakt med studentene. I år er det bred nordnorsk deltakelse fra Helgeland i sør til Sør-Varanger i nørd-øst. Men det er også mange tilreisende virksomheter, bl.a. departementer, statlige etater, kommuner, olje- og gasselskaper og IT- og teknologibedrifter, forteller Buseth.

Arbeidslivsdagen 2011 kan også skimte med 13 bedriftspresentasjoner, intervjutrening, CV-verksted og flere foredrag om jobb og karriere.

Publisert: 03.10.11 00:00 Oppdatert: 05.10.11 10:14