Forrykende forskershow

Tromsøs første Forsker grand prix ble en stor suksess og en flott festaften.

Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Stefan Amlie
Publisert: 29.09.11 00:00 Oppdatert: 29.09.11 14:14

Tekst og foto: Stefan Amlie

Ni doktogradstudenter fra universitetet konkurrerte onsdag kveld om å være best i formidling på Rica Ishavshotell. En fullsatt sal fikk foredrag om alt fra kreft til fredstudier og hoppekreps – alt på fire minutter og en god porsjon humor.

- Dette showet er fantastisk, sier Merethe Figenshcau Sletteng (35), avdelingsleder ved barneavdelingen på UNN.

- Det er over all forventning, legger venninnen Kristina Flemming (35), assistentlege på UNN, til.

Les mer om det som skjer under Forskningsdagene i Troms i vårt magasin!

Forsker grand prix - Elina Haltunen.JPG (Bredde: 560px)

Elina Halttunen fra Institutt for arktisk og marin biologi vant Forsker grand prix!

Publikum bestemte

Venninnene kjenner flere av de deltakerne,  og synes det er vanskelig å trekke frem noen favoritter.

- Alle er utrolig dyktige. Jeg synes likevel Elina Halttunens foredrag om laks stakk seg frem som det beste, sier Flemming.

Etter den første runden stemte publikum og en jury frem de tre beste presentasjonene til en finale, og i tillegg til Halttunen kom Audun Hetland og Ole Nicolai S. Aarbakke til siste runde.

- Jeg er veldig imponert over alle deltakerne. Det er utrolig vanskelig å formidle noe på fire minutter som du har forsket på i flere år. Hvis vi skulle gitt en terningkast på hele showet ville vi gitt terningkast fem, sier Sletteng.

Vant med ”superlaks”

Vinneren av  Tromsøs første Forsker grand prix (FGP) ble Elina Halttunen fra Institutt for arktisk og marin biologi.

- Jeg får bare lyst til å juble og feire. Jeg hadde aldri trodd jeg ville vinne med så gode konkurrenter, sier Halttunen med et bredt smil.

Halttunens foredrag handlet om flergangsyting hos vill-laks, og klarte å fange publikum med latter og nysgjerrighet gjentatte ganger ved bruk av frukt, laks med superheltkappe og rockelåter.

- Det handler grovt sagt om sex og det skaper alltid interesse, sier vinneren lattermildt.

Finale i Bergen

Halttunen vant en premie på 5.000 kroner og får delta i den nasjonale konkurransen i Bergen lørdag 2.oktober.

Andreplassen, Audun Hetland fra Institutt for psykologi, får også være med til vestlandet for å konkurrere mot de beste i landet.

- Det føles utrolig godt å gå videre med et så høyt nivå som det var ikveld, sier Hetland smilende.

Hetlands foredrag handlet om hvorfor noen personer velger å drive med ekstremsport som å kaste seg utfor stup med fallskjerm.

- Man skulle tro de ikke eier frykt, men noen er redd for å stå på toppen av en stige. Det handler om en følelse av å mestre seg selv, forklarer Hetland.

Les også: Slimål, sex og softis

Juryen overrasket over nivået

Juryen bestod av forskningsjef i Norut Eirik Mikkelsen,  redaktør Nina Kristiansen i forskning.no og skuespiller Ketil Høegh. Alle var svært fornøyde med foredragene, og ikke en eneste gang ble det gitt dårligere terningkast enn fire.

- Jeg er svært overrasket over nivået. De klarer å lage underholdning mens de formidler et budskap som er lett å forstå, sier Høegh.

- Jeg har rett og slett storkost meg, legger han til

Skuespilleren synes doktorgradsstudentene er modige som tør å stå på en scene foran en fullsatt sal.

- Det er veldig tøft å stå og ta imot kritikk i offentligheten. Likevel ser det ut som de trives, sier Høegh.

Les også: Populære åpne dager

Røykbombe i salen

Konferansier for kvelden var Andreas Wahl, fysiker og vitenskapsformidler, og startet showet med å lage en røykbombe av flytende nitrogen og kokende vann – til stor begeistring hos publikum.

- Jeg er supertilhenger av forskerformidling og dette arrangementet er helt fantastisk, sier Wahl engasjert.

Han tror studentene vil tjene svært mye på å ha deltatt på showet – uansett om de kom videre til Bergen eller ikke.

- De har hatt en veldig bratt læringskurve i hvordan de bør legge opp en presentasjon. I tillegg har de fått profesjonell hjelp i hvordan de formidler sitt budskap på best mulig måte. Det får de garantert bruk for senere, sier Wahl.

Hovedansvarlig for arrangementet, Else Bottengård fra Universitetet i Tromsø, er også storfornøyd med kvelden.

- Det har vært en kjempeflott kveld. Alle deltakerne var så flinke at jeg ikke klarte å stemme, sier Bottengård med et smil.

- Det blir spennende å se hvordan vinnerne gjør det i den nasjonale finalen, avslutter hun.

Audun Hetland og Elina Halttunen går videre til den nasjonale FGP-finalen (Bredde: 560px)

Elina Halttunen og Audun Hetland går videre til den nasjonale finalen i Bergen. Foto: Stefan Amlie.

Se  full oversikt over alle arrangementene i Troms her!

Du finner alle bildene her!

Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Stefan Amlie