Populære åpne dager

Flere hundre deltok på Nordnorsk vitensenter og Tromsø museums åpne dager.

Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Stefan Amlie
Publisert: 26.09.11 00:00 Oppdatert: 28.09.11 11:23

Tekst og bilder: Stefan Amlie

Forskningsdager_01.jpg (Bredde: 560px)

Asta Jensen (9) lærer seg å bygge en rakett av doktorgradsstudent Ralph Kube.

- Det er første gang jeg prøver å bygge en rakett. Det var veldig gøy og sånn passevanskelig, sier Asta Jensen (9) med et stort smil.

Hun og pappa Robert var en av mange som hadde tatt turen til Nordnorsk vitensenters åpne dag på søndag. Arrangementet var et samarbeid med NT-fakultetet på Universitetet i Tromsø og inneholdt en rekke aktiviteter for store og små.

Les mer om det som skjer under Forskningsdagene i Troms i vårt magasin.

- Det er utrolig masse spennende å gjøre her. Dette er en super dag,  fortsetter Asta.

Pappa Robert er helt enig.

- Det er virkelig mye artig å finne på her.  Det er spesielt morsomt med aktivitetene hvor du må ta i bruk hele kroppen, sier han.

Kult med Segways

En av de mest populære aktivitetene på vitensenteret denne søndagen var Segways; tohjulinger man styrer med kroppsbalansen.

- Det var veldig kult, sier Thomas Lyså Hess (11).

- Det var litt vanskelig i starten, men etter hvert så fikk jeg det til, legger han til.

Han synes arrangementet er flott, og liker veldig godt de faste installasjonene til vitensenteret.

- Jeg prøvde en maskin hvor jeg sto på ski ned en bakke og fikk vind i ansiktet. Det var veldig gøy, forklarer elleveåringen.

Populært med softis

Forskningsdagene_02.jpg (Bredde: 560px)

Å lage softis med hjelp av flytende nitrogen ble en stor suksess, og både store og små ville smake.

Etter rakettoppskytninger og et spennende show med smell og bang var det klart for å lage softis med flytende nitrogen. Aktiviteten ble en kjempesuksess, med lange køer av folk i alle aldre.

- Det var en kjempegod is. Den er mye bedre enn vanlig, sier Aurora Thyrhaug (9).

Lillebror Sivert (7) nikker bestemt.

- Den var ekstra kald og det var veldig godt, forklarer han.

Søskene har ellers hatt en flott dag på vitensenteret.

-   Showet med flammer i forskjellige farger som rosa og grønn var tøft, sier Aurora.

Les også: Slimål, sex og softis

Fornøyd med dagen

Anne Bruvold, pedagogisk leder og arrangør på vitensenteret, er storfornøyd med dagen.

- Det er full fart og stormende jubel i alle kanter, sier Bruvold.

- Det beste med arrangementet er at forskere fra universitetet kommer hit og kommuniserer direkte med gjestene, legger hun til.

Over 200 personer tok turen innom senteret denne søndagen.

- Vi er veldig fornøyde med antall besøkende, selv om vi hadde hatt plass til flere. Vi vil uansett fortsette med å arrangere slike dager, sier Bruvold.

På jakt etter gullmynter

Svært populært var også Tromsø museums åpne dag med steinaldertema. 500 publikummere var innom åpen dag på museet. Mathilde Holte Halvorsen (10), Tara Haugen (9) og Emil Jakobsen Knoph (2) synes det var mest spennende å grave etter skjulte skatter.

-  Vi har holdt på i en time nå, sier Mathilde, og viser stolt frem en gullmynt, før hun fortsetter å grave.

Faren til Emil, Erling Knoph, er veldig fornøyd med arrangementet.

-  Vi har vært litt over alt og sprunget fra sted til sted. Her er det masse spennende og morsomme opplevelser, sier Knoph.

-  Det har rett og slett vært en fantastisk dag. Jeg anbefaler alle å komme innom neste gang, legger han til.

Pil og bue

Forskningsdagene_03.jpg (Bredde: 180px)
Lukas Strøm lærer seg hvordan man skyter med pil og bue på Tromsø Museum. – Jeg synes det var veldig artig, sier han.

Lukas Strøm (7) var en av de som var mest opptatt av å lære seg å skyte med pil og bue utenfor museet.

- Jeg synes det er veldig artig, selv om jeg har prøvd det tidligere, sier han.

Syvåringen har vært på arrangementet siden det åpnet, og har hatt lang og innholdsrik dag.

- Jeg har sett på fugler, spist og kost meg, forklarer Lukas.

- Også har jeg laget sjokolade da, legger han til med et smil.

Reinsdyr stekt i jordhull

Tromsø museums åpne dag ble avsluttet med et riktig herremåltid; reinsdyrsstek med rotgrønnsaker. Retten ble selvfølgelig forberedt slik man gjorde det i steinalderen.

- Vi har gravd et dypt hull i bakken. I hullet la vi mangee glovarme stener, før vi puttet på grønnsakene og kjøttet. Til slutt la vi tilbake jord og gress, forklarer Jørn Erik Henriksen, arkeolog på Tromsø Museum.

Etter to timer var altså måltidet klart, og de besøkende tok i bruk superlativene om maten..

- Det tar litt tid og litt arbeid, men resultatet blir utrolig bra, sier Henriksen.

Arkeologen synes dagen har vært flott, til tross for at det begynte å regne på slutten.

- Vi er veldig fornøyd med arrangementet og har hatt masse besøk av interesserte folk, avslutter han.

Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Stefan Amlie