Forskningsdagene: Slimål, sex og softis

Under Forskningsdagene kan du oppleve, lære og bli inspirert av en rekke spennende kjemiske emner. Torsdag åpner Forskningsdagene.

Publisert: 21.09.11 00:00 Oppdatert: 21.09.11 13:12

Tekst: Stefan Amlie

Slimål på forskningstorget (Bredde: 560px)
SLIMETE:  Å ta og føle på ekte slimål er en av mange aktiviteter og arrangementer under Forskningsdagene i Troms.

Forskningsdagene 2011 starter fredag 23.september og hovedtema i år er kjemi. I løpet av ti dager blir det holdt over 70 gratis og spennende arrangementer om alt fra slimål til sex og softis i Troms.

Her er oversikt over alle arrangementene i Troms!

Les mer om hva som skjer under Forskningsdagene i Troms i vårt magasin!

Raketter og softis

Søndag 25.september er det åpen dag på Nordnorsk Vitensenter i samarbeid med Universitetet i Tromsø. Her lover arrangørene et spennende møte med den tradisjonelle kjemien.

- Kjemi blir ofte forbundet med høye smell og flott farger, sier Bjørn Olav Brandsdal, kjemiprofessor på Universitetet i Tromsø.

-  Institutt for kjemi vil derfor under åpen dag ha et «Smell & Bang»-show der ulike kjemiske reaksjoner blir demonstrert og forklart, fortsetter han.

I tillegg vil det bli mulig bygge sine egne raketter, og ikke minst lage softis ved hjelp av flytende nitrogen.

- Det kan høres farlig ut, men det er helt risikofritt, sier Hanna-Kirsti Schrøder Leiros, forsker på Fakultet for naturvitenskap og teknologi ved UiT.

- Faktisk blir denne iskremen bedre enn den du vanligvis kjøper, legger hun til med smil.

Første Forsker grand prix

Forsker grand prix (Bredde: 180px)Onsdag 28.september arrangeres Forsker grand prix for første gang i Tromsø på Rica Ishavshotell. Her skal ni kandidater fra universitetet kjempe om hvem som er best i formidling, og publikum er med på avgjørelsen.

- Jeg liker veldig godt å undervise og formidle forskning, sier Ole Nicolai S. Aarbakke, en av doktorgradskandidatene som skal kjempe om heder og ære i den prestisjetunge konkurransen

-  Dessuten er ikke det jeg holder på med kjent for folk flest. Det er en ypperlig mulighet til å vise hoppekrepsens viktighet, legger han til.

Aarbakkes foredrag skal handle om hoppekreps, små krepsdyr som inngår i gruppen dyreplankton.

-  Jeg kommer til å bruke en del morsomme fakta for å formidle mitt budskap. Folk husker bedre det de har blir overrasket over, sier doktorgradskandidaten.

Slimål på forskningstorget

Bilag til forskningsdagene 2011 Troms (Bredde: 180px)

Fredag 23.september klokken 11.00 åpner forskningstorget på Strandtorget i Tromsø med over 20 boder med forskere og forskningsresultater i et stort spekter i kjemiens verden.

Blant annet kan du lære deg hvordan du sjekker om fisken er fersk med mobilen, om gulrotens unike egenskaper – og ikke minst kan du ta og føle på ekte slimål.

- Slimål er en veldig spesiell og spennende fisk som svært få har sett, sier Espen Rafter, akvarieleder i Polaria.

- Den produserer en vanvittig mengde slim. Det er en veldig spennende kjemisk forbindelse som oppfører seg annerledes i vann enn i luft, legger han til.

Forskningstorget er åpent også på lørdag mellom klokken 11.00 og 15.00.

Mye sex og litt KOLS

På Storslett har de tatt en helt annen retning i kjemiens verden. 27. september kommer sexolog Kristin Spitznogle for å snakke om sex som verdens største lykkepille.

- Spitznogle har ved flere anledninger vist til forskning som viser at de som har god sex lever lenger, sier Hilde Nyvoll, prosjektmedarbeider i Halti Næringshage som er ansvarlig for arrangementet.

– Dessverre er det flere og flere som opplever problemer i sexlivet. Det ser ut til å bli det nye folkehelseproblemet, forklarer hun.

Etter sexologen vil kommunelegen i Nordreisa, Knut-Ivar Berglund, ta for seg andre folkehelseproblemer.

– Han vil blant annet snakke om KOLS, diabetes og overvekt, opplyser prosjektmedarbeideren.

Publisert: 21.09.11 00:00 Oppdatert: 21.09.11 13:12