Utenriksministeren inspirerte de nye studentene

– Den mest spennende utviklinga nå er i nordområdene, og som studenter har dere fått orkesterplass, sa Jonas Gahr Støre til de nye studentene. – Inspirerende tale, mener Ingrid Borge og Shawkat Rakhmonov.

Solhaug, Randi Merete
Publisert: 18.08.11 00:00 Oppdatert: 18.08.11 15:29

Studenter_Shawkat og Ingrid.jpg (Bredde: 180px)
Ingerid Borge fra Drammen og Shawkat Rakhmonov fra Horten er nye studenter ved Universitetet i Tromsø. Foto: Randi M.Solhaug

Utenriksministeren ble onsdag 17. august invitert av DebutUKA ved Universitetet i Tromsø for å holde en tale til ære for alle som nå tar fatt på et nytt kapittel i livet sitt: nemlig som studenter.

Han fokuserte særlig på nordområdene, og hvorfor stadig flere får øynene opp for hvor viktig dette området blir i framtida. Ifølge Jonas Gahr Støre vil Tromsø og nordområdene bli et nytt globalt sentrum som hele verden ser til.

Årsaken til det er tredelt: Klimaendringer vil vises spesielt i nordområdene, samtidig som ressurser og transport herfra blir et hetere tema. Dessuten mener  han at forholdet til vår nabo i øst, Russland, vil bli   stadig viktigere.

– Og det er her dere alle kan være med på å gjøre en forskjell. Utviklinga i nordområdene er den mest spennende fortellinga i nåtid og framtid, og som studenter ved Universitetet i Tromsø har dere fått orkesterplass, sa Støre i sin tale til studentene.

– Jeg skal studere russisk og ble glad for å høre det han fortalte om Russland, og hvor viktig samarbeidet blir i framtida, sier Shawkat Rakhmonov.

Ingrid Borge skal studere sosiologi, men hun ble også positivt overrasket over hvor mange muligheter som ligger her oppe:

– Jeg dro opp til Tromsø kun fordi det var langt hjemmefra og annerledes enn Drammensområdet hvor jeg kommer fra. Men jeg ble glad for å høre at det skjer mye her.

Oppfordret til engasjement

Støre og Lindberg.jpg (Bredde: 180px)
Jonas Gahr Støre fikk studiekalender av Maria Lindberg - 30 år etter han selv ble student første gang. Alle foto: Randi M. Solhaug

Utenriksministeren kom også med et konkret CV-råd til studentene. Han har mange ganger lest igjennom CV og søknader, og selv om det er bra med god studiekompetanse, så er det svært viktig å kunne skille seg fra mengden.

Det mener han at man gjør hvis man kan vise til stort engasjement for noe ved siden av studiene.

– Det vekker interessen for akkurat din CV. Det gjør at papirene får liv og man danne seg et bilde av hvem du er, din personlighet, sa Gahr Støre.

– Det rådet tror jeg nok vi kommer til å følge, sier Rakhmonov.

– Ja, det tror jeg også. Jeg har lyst å melde meg inn i Amnesty. Kanskje bli med på leksehjelpen – det er jo en liten ting, men samtidig kan det gjøre en stor forskjell, mener Borge.

En helt fersk læringsmiljøundersøkelse viser at én av fire studenter ved Universitetet i Tromsø har et frivillig studentengasjement. Mannlige studenter er overrepresentert blant disse.

– Et ekstra pluss

Utenriksministeren var selv glad for å høre at han inspirerte studentene.

– Med mulighetene som ligger i nordområdene så har de som studerer i Tromsø et ekstra pluss. Studentene kan bidra til den historien som kan bli skrevet om nordområdene. Det er fint å kunne inspirere til det.

– Hvis du var 20 år i dag, ville du studert ved Universitetet i Tromsø da?

– Det skal du ikke se bort i fra. I 1981, da jeg var 20 år, så var det litt fjernt for meg. Men jeg kjenner mange som har studert her, og de skryter veldig av det gode studiemiljøet, smiler Jonas Gahr Støre.

Støre møtte Utøya-skadd: - Flott å se han igjen

Støre og Sørdahl.jpg (Bredde: 560px)
Det var stort oppmøte da Jonas Gahr Støre holdt tale i Aud 1 onsdag 17. august. Her sammen med leder av Studentparlamentet i Tromsø, Daniel Sørdahl. Foto: Randi M. Solhaug
Solhaug, Randi Merete