Studentene aksjonerer

“Det er ikke plass til meg” er en av parolene Kunnskapsminister Kristin Halvorsen møter på UiT 16. august. Studentene er lei av ha dårlig plass på universitetet og markerer det overfor ministeren.

Solbakk, Mona
Publisert: 15.08.11 00:00 Oppdatert: 15.08.11 15:03

Studentene i Tromsø gjennomfører det de kaller “Operasjon pappeske” tirsdag 16. august ca. kl. 11.00 ved åpningen av det nye studieåret ved UiT.

Kunnskapsministeren vil møte en borg av pappesker, som illustrerer mangelen på bygg og boliger for studenter.

Daniel Sørdahl (Bredde: 180px)
Leder i studentparlamentet, Daniel Sørdahl. Foto: Randi Solhaug.

Studentenes beskjed er klar: Uholdbar situasjon ved UiT!

- Er det ikke vi som er studenter i dag, som skal utvikle nordområdene? Bidra til kunnskapen som så sårt trenges.  Gi oss muligheten, da Kristin, sier leder i studentparlamentet Daniel Sørdahl.

Etter at ministeren har åpnet studieåret, vil lederen i studentparlamentet overrekke henne et mini pappbygg som hun kan ta med seg til regjeringen. Den vil minne henne om situasjonen i Tromsø.

Nå må regjeringen vise at det ikke er bare festtaler om at de vil utvikle kunnskapen i nord, skriver studentparlamentet i en pressemelding.

Plassmangel ved UiT

I følge studentene er situasjonen uholdbar på mange områder ved UiT. Her er noen av de:

• Medisin og helsebygget er det allerede 1000 studenter flere enn bygget er ment for.  Studenter sitter i trappa under forelesninger, har lesesalsplasser i brakker og gruppearbeid i vrimlearealer.
  • Ingeniørstudentene er i dårlige lokaler på Strandveien. I et bygg som skulle ha vært revet for mange år siden. Neste år må 450 ingeniørstudenter og 50 ansatte ut av lokalene. UiT har ferdigprosjektert et nytt teknologibygg. Det er bare startbevilgningen som mangler.
  • På velferdsfronten trenger Tromsøs studenter flere studenthybler, en utbygging av Kraft og en sikring av fremtidige lokaler til studenthus.

Les også:

Plassmangel ved UiT