Plassmangel ved UiT

- Talentene står i kø, men vi mangler plass til å produsere kunnskapen vi trenger i nord, sier rektor og forventer at regjeringen gir startbevilgning til to bygg i statsbudsjettet for 2012.

Solbakk, Mona
Publisert: 12.08.11 00:00 Oppdatert: 15.08.11 12:32

Utvidelsen av medisin- og helsefagbygget og et nytt teknologibygg må realiseres på statsbudsjettet for 2012, mener rektor:
- Begge er ferdigprosjektert. Begge har studenter og forskere som venter på å fylle dem med aktivitet. Vi venter bare på en startbevilgning fra regjeringen, sier Aarbakke.

- UiT er blant regjeringens viktigste redskap for satsingen på og i Nordområdene. Vår satsing på å være en sentral aktør i nordområdepolitikken gir nå synlige resultater gjennom økt aktivitet både i forskning og utdanning, sier rektor.

Se nyhetsoppslag:
NRK Troms og Finnmark: Ønsker mange milliarder
Nordlys.no: Gigantkrav til regjeringen

Medisin og helsebygget
I dagens bygg er det 1000 studenter flere enn bygget er dimensjonert for. Studenter sitter i trappa under forelesninger, har lesesalsplasser i brakker og gruppearbeid i vrimlearealer.

- Medisin og helse er blant velferdsstatens viktigste utdanninger, og forskningen på området er i rivende utvikling og gir grunnlag for ny industri og vekst innenfor blant annet biomedisin og bioteknologi. Det er stor søking til disse fagområdene, sier rektor.

En planlagt utvidelse av bygget skal gi plass til alle de 2300 studentene på medisin og helsefag. Bygget skal også bøte på dagens mangel på lokaler som tilfredsstiller kvalitetskrav til lagring av biologisk mangfold og forskningen på fagområdet. Utvidelsen er på 19.000 m2 og har en kostnadsramme på ca. 1 mrd. kroner.

MH2 (Bredde: 560px)

MEDISIN OG HELSEFAGBYGGET MH2: Utvidelsen er 19.000 m2 og vil koste ca. 1 mrd. kroner.

Teknologibygget
Neste år står 450 ingeniørstudenter og 50 ansatte uten lokaler når dagens leieavtale med Tromsø kommune om lokalene på Strandvegen går ut. Et nytt teknologibygg skal huse ingeniørfagene og samtidig samle alle fagmiljøene innenfor teknologi og realfag i et moderne bygg som legger til rette for fortsatt utdanning og forskning innenfor disse viktige fagområdene. Her vil det også bli plass til nye utdanninger, som trafikkflygerutdanningen, og en sterkt forbedret simulatorundervisning. Det planlagte bygget er på 8.200 m2.

Rektor understreker betyningen av et teknologibygg:
- Teknologi og realfag er helt sentrale fagområder i den videre utviklingen av nordområdene: klima og miljø, skipsfart, overvåking, mineralutvinning og olje og gass-virksomhet er noen av framtidsnæringene vi forsyner med kvalifisert arbeidskraft.

teknologibygg.bmp (Bredde: 560px)

TEKNOLOGIBYGGET: Et moderne teknologibygg skal huse ingeniørfagene, trafikkflygerutdanningen og samtidig samle alle fagmiljøene innenfor teknolog, fysikk og realfag. Bygget er planlagt til 8.200 m2.

Solbakk, Mona
Publisert: 12.08.11 00:00 Oppdatert: 15.08.11 12:32