Feiret dagens dobbel

Da det første kullet med barnehagelærere feiret ferdig utdanning, kunne Kristian Skog og Lasse Mikaelsen samtidig feire at de har fått jobb i samme rosa barnehage.
Brøndbo, Stig
Publisert: 02.06.16 18:00 Oppdatert: 02.06.16 18:33

Kristian Skog (t.v) og Lasse Mikaelsen kan feire at de er ferdig med barnehagelærerutdanningen – og at de har fått seg jobb i samme barnehage. Foto: Stig Brøndbo

– Jeg begynner i jobb allerede på mandag, og jeg gleder meg veldig, sier Lasse Mikaelsen. Sammen med Kristian Skog har Mikaelsen fått seg jobb i Tromsøs mest rosa barnehagebygg, Nordlandia Hvalrossen barnehage. Her blir de en del av et personale som består av nesten 50 prosent menn, og hvor tre av åtte pedagoger er menn.

– Vi er veldig fornøyd med å ha kapret Lasse og Kristian. Vi ønsker at våre barn skal møte begge kjønn i sin hverdag, og det å ha en miks av menn og kvinner i personalet er også bra for arbeidsmiljøet, sier daglig leder i Nordlandia Hvalrossen barnehage, Grete Kvaal Pettersen.

Barnehagelærer

Da nesten 70 barnehagelærere denne uken feiret at de er ferdig med sin treårige utdanning, var det som tidenes første kull med barnehagelærere. Det som tidligere het førskolelærer fikk for tre år siden nytt havn og en helt ny læreplan med et større fokus på tverrfaglighet og flere muligheter til faglig fordypning.

– For meg er det å bli barnehagelærer perfekt. Jeg kan være barnslig og voksen på en gang, sier Lasse Mikaelsen. 23-åringen var i praksis hos sin nye arbeidsgiver på førsteåret, og har siden jobbet der som vikar. At han ikke blir enslig mann i barnehagen, setter han stor pris på.

11 år som assistent

Også Kristian Skog er fornøyd å kunne starte i jobb som barnehagelærer. Før han tok fatt på studiene for tre år siden, hadde han jobbet som assistent i en barnehage i 11 år.

– De første fem årene gikk med til å leke, de neste seks gikk med til å tenke over hvorfor vi leker. Som ferdigutdannet barnehagelærer kan jeg ha ta faglige valg også i forhold til leken. Ikke bare vet nå hvorfor vi leker som vi gjør, jeg har også fått en annen forståelse for når det er viktig at jeg som voksenperson trekker meg tilbake, sier 32-åringen fra Tromsø.

Vet hva de velger

– Vi har fått en god og oppdatert utdanning som knytter teori med praksis, mener Lisa Nordgård (t.v) og Hilde Lysberg. Foto: Stig Brøndbo

– Utdanningen vår har vært veldig god og har hjulpet oss til å knytte teori sammen med praksis, sier Hilde Lysberg fra Sørreisa. Hun får støtte fra Lisa Nordgård.

– Vi har fått en oppdatert utdanning og UiT har vært flinke til å lytte til oss studenter underveis i studiene, sier Nordgård. Før 27-åringen fra Melbu begynte sin pedagogiske utdanning, jobbet hun i flere år som barne- og ungdomsarbeider i en barnehage.

– Svært mange av de som tar sin utdanning hos oss har jobbet i barnehage fra før, sier studieleder for barnehagelærerutdanningen, Helge Habbestad.

Siste kull

Samtidig som første kull med barnehagelærere ble ferdig, ble også det aller siste kullet med førskolelærere ferdig – studenter for av ulike årsaker har hatt permisjon fra førskolelærerstudiene underveis i utdanningen.

UiT Norges arktiske universitet er det eneste universitetet i Norge som tilbyr lærerutdanning fra barnehagen til den videregående skolen: barnehagelærerutdanning, master i grunnskolelærerutdanning for 1.-7. trinn og 5.-10. trinn, samt lektorutdanning, 8.-13. trinn.

Før het det førskolelærer. Når det kommet både ny læreplan og nytt navn, og denne uken ble tidenes første kull med barnehagelærere ferdig ved UiT Norges arktiske universitet. Foto: Stig Brøndbo
Mange studenter valgte å ta barnehagelærerutdanningen samlingsbasert i Tromsø. Foto: Stig Brøndbo
Etter å ha hatt permisjon fra studiene underveis, kunne også det siste kullet med førskolelærere feire at de var ferdig med endt utdanning. Foto: Stig Brøndbo

Brøndbo, Stig