Skal sjekke veistandarden med ny teknologi

- Vi er veldig glad for å ha fått lokalt næringsliv med på laget i prosjektet, sier Rune Dalmo, førsteamanuensis ved UiT i Narvik. Nå skal Hålogaland Ressursselskap og forskere fra UiT teste ut teknologi som kan dokumentere standarden på vinterveiene i regionen.

Eidum, Espen Viklem
Publisert: 27.05.19 00:00 Oppdatert: 27.05.19 13:08
Narvik

SAMARBEIDER: Stipendiat Aleksander Pedersen (fv), professor Børre Bang og førsteamanuensis Rune Dalmo, alle tre fra institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag ved UiT i Narvik, sammen med Kirsti Hienn, administrerende direktør i HRS, Andreas Stellander, administrasjonssjef og Line Dalhaug, daglig leder i HRS Husholdning. Foto: HRS

Til høsten monteres måleinstrumenter på en del av Hålogaland Ressursselskap (HRS) sine renovasjonsbiler. Ved hjelp av sensorteknologi fra UiT skal det hentes inn data fra vinterveiene i Narvik-regionen, blant annet gjennom friksjonsmålinger på glatte veier.
Det hele skjer i forbindelse med at forskere ved UiT i Narvik i samarbeid med Hålogaland Ressursselskap (HRS) nylig ble tildelt prosjektstøtte fra det såkalte Kolarctic-programmet, et samarbeidsprogram mellom EU og Russland, der også Norge har vært med siden 1996.

- Veistandard en utfordring

Administrerende direktør for HRS, Kirsti Hienn ser på samarbeidsprosjektet som viktig for regionen og for HRS.
- Vi bor i en region hvor avstandene er lange og veikvaliteten er varierende. For oss i HRS er det naturlig at vi har en aktiv rolle i dette prosjektet. Våre biler er på veien fem dager i uken og våre sjåfører har svært god lokalkunnskap om veistandard i HRS sine eierkommuner, sier Hienn.

Veistandard er et tema som dukker opp med jevne mellomrom på HRS. Hver årstid har sine utfordringer for både personbiler og større kjøretøy som ferdes langs veiene.
- Vi skal rundt til alle innbyggere i våre eierkommuner for å hente avfall. Men er veistandarden for dårlig, er det enkelte områder vi ikke kan kjøre til husene for å hente avfall. Da må innbyggerne plassere dunkene til nærmeste kjørbar vei, sier Hienn, som er glad for at HRS er med i prosjektet:

- Det er viktig å sette fokus på veistandarden i regionen. Og dette prosjektet er en svært god måte å gjøre det på. Viser det seg at dette er teknologi som samler inn data og kan brukes videre, kan dette utvikles og være et svært verdifullt hjelpemiddel for de riktige instansene.

Tester ut teknologi

Forskerne ved Institutt for datateknologi og beregningsorienterte ingeniørfag ved IVT-fakultetet i Narvik, har to hovedfokus når prosjektet nå går «live».

- Dette er teknologiutprøving for oss. Via HRS sine biler får vi prøvd ut teknologien som ligger bak i større målestokk, og på den måten finner vi ut hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Deretter kommer vi til innsamling av data som kan brukes i prosjektet, sier Rune Dalmo. Han understreker at prosjektet på ingen måte skal brukes til å «henge ut» dårlig vedlikeholdte vinterveier.

- Absolutt ikke. Derimot kan man kanskje se for seg at et slikt prosjekt kan bidra til at man som bilist i fremtiden får tilgang på mer detaljert veidata i sanntid, påpeker Dalmo. Det vil naturlig nok kunne bety mye for både bilistenes sikkerhet og kjøremønster.

FAKTA OM PROSJEKTET
  • Prosjektet «Disruptive Information Technologies for Barents Euro-Arctic Region», ledes av Luleå Tekniske Universitet og er et samarbeid mellom Luleå University of Technology, ITMO Saint Petersburg National Research University, NARFU Arkhangelsk, RUSSOFT Association St. Petersburg, Lapland University of Applied Sciences i Rovaniemi og UiT Norges arktiske universitet.
  • Den tematiske satsingen for prosjektet, som har et totalt budsjett på ca. 1.1 MEUR, dreier seg om "Improvement of accessibility to the regions, development of sustainable and climate-proof transport and communication networks and systems".
  • UiT i Narvik og HRS vil sammen bidra til prosjektet innen banebrytende informasjonsteknologi knyttet til sensorer og databehandling. En av problemstillingene er knyttet til vedlikehold av vinterveier, blant annet gjennom instrumentering av HRS sine biler.
Eidum, Espen Viklem
Publisert: 27.05.19 00:00 Oppdatert: 27.05.19 13:08
Narvik
Vi anbefaler