Åpen innovasjon gir bærekraftig mineralindustri
En ny doktorgrad ved UiT viser at bedriftene i mineralindustrien gjør det bedre økonomisk når de har fokus på bærekraftig åpen innovasjon.
Mineralindustriens nødvendighet og utfordringer
Mineralbaserte produkter er essensielle for vårt samfunn og livsførsel da mineralene er viktige elementer i for eksempel i produksjon av mat, energi, kommunikasjonsmidler, bygninger, glass og transportmidler. Tenk deg for eksempel at uten mineralindustrien ville vi ikke kunnet laget gjødsel, mobiltelefoner eller ha produsert og brukt strøm. Og hva skulle bygninger, biler, busser og fly vært laget av uten mineraler? Mineralindustrien leverer også råmaterialet til produksjon av for eksempel vindturbiner og solcellepaneler, og er derfor en viktig del av «det grønne skiftet». I tillegg står mineralindustrien i Norge for en betydelig del av vår økonomi og sysselsetting. Nødvendigheten av mineralindustrien for verdensøkonomien og –samfunnet ble anerkjent ved RIO+20 konferansen, samtidig med at det ble spesifisert at gruvedrift bør maksimere samfunnsmessige og økonomiske fordeler, samtidig med å motvirke de negative konsekvensene for miljø og samfunn.
Veien mot en bærekraftig mineralindustri
Ghassim har forsket på 101 mineralindustriselskaper i Norge gjennom personlige intervjuer og spørreskjemaer til aktuelle ledere, og med sammenligning av de samme selskapers regnskaps- og innovasjonsdata. Gjennom dette har han identifisert viktige aspekter hos selskaper for å lykkes med bærekraftig åpen innovasjon.
Egenskaper selskaper bør utvikle for bærekraftig åpen innovasjon
Ghassim har funnet at det er fire typer egenskapen som selskaper bør utvikle for å kunne nyttiggjøre seg av eksterne interessenters kunnskap. Den første egenskapen selskaper må være gode på er å holde seg oppdaterte på endringer i teknologier og i markedet. Dette kan gjøres på flere måter, og helst i kombinasjon. Man må ha oversikt over den interne kompetansen man har i selskapet og ansette folk med kompetanse som man mangler, sammen med å ha kompetanseheving og –utveksling blant de ansatte. Den andre egenskapen, sier han, omhandler bevissthet på samfunnsmessige problemstillinger. De bedriftene som gjør dette bra har gjerne en leder som ønsker at de skal opptre etisk og som setter spesifikke mål for hvordan de kan løse samfunnsutfordringer. Den tredje er å legge til rette for intern kunnskapsformidling. Dette kan gjøres med erfaringsutvekslinger innenfor spesifikke enheter eller funksjoner i selskapet og mellom de ulike enhetene og funksjonene. Den fjerde egenskapen, ifølge Ghassim, er evnen til å kjøre pilotprosjekter på nye løsninger. Dette innebærer eksperimentering og testing av prosessendringer, uttesting av nye produkter og samfunnsrelaterte praksisendringer, samtidig med at man opprettholder de eksterne forbindelsene for å få nyttige tilbakemeldinger.
Nært samarbeid med eksterne interessenter gir økt lønnsomhet
Ghassim har undersøkt hvordan nærhet til de eksterne interessentene påvirker hvordan selskapene lykkes med bærekraftig åpen innovasjon. Han fant at geografisk nærhet til interessentene er bare relevant når det gjelder implementering av samfunnsinnovasjoner. Det er ulike dimensjoner av ikke-geografisk nærhet som er avgjørende, sier han. Det som stimulerer samfunnsinnovasjoner mest er en diversitet av samarbeidspartnere som man har felles kulturelle normer og verdier med. De mer formelle dimensjonene, som felles regler, lover og felles kunnskapsbase, støtter opp om prosess- og produktinnovasjonen. Ifølge Ghassim er det en økonomisk fordel ved å involvere eksterne interessenter. Forskningen hans viser at de selskapene som er gode på å omgjøre eksterne interessenters kunnskap til innovasjonsresultater også får økt lønnsomhet.
Babak Ghassim er 32 år og fra Tehran, Iran. Han er utdannet master of business administration ved Universitetet i Teheran, og har jobbet ved en forskningsinstitutt i Teheran i 6 år. I 2015 kom han til Tromsø for å ta en doktorgrad i innovasjon ved Handelshøgskolen, Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi, UiT Norges arktiske universitet. Ghassim disputerte 8. februar 2019 med avhandlingen “Embracing stakeholder engagement in sustainability-oriented innovation: Internal capabilities and dynamics of open innovation in the Norwegian minerals industry”. Ghassims veiledere var Professor Lene Foss ved HHT og Professor Marcel Bogers, Universitetet i København, Danmark. Bedømmelseskomitéen bestod av Professor Wim Vanhaverbeke, Hasselt University, Belgia (1. opponent), Professor Stig-Erik Jacobsen, Høgskulen på Vestlandet (2. opponent), Førsteamanuensis Giovanna Bertella, HHT (internt medlem og leder av komiteen) og Førsteamanuensis Gro Alteren, HHT (settemedlem). Disputasen ble ledet av Jørgen Berge, prodekan ved Fakultet for biovitenskap, fiskeri og økonomi.
Referanser
Ghassim, B. (2019). Embracing stakeholder engagement in sustainability-oriented innovation: Internal capabilities and dynamics of open innovation in the Norwegian minerals industry. Tromsø: UiT Norges arktiske universitet.
Ghassim, B. & Foss, L. (2018). Understanding the micro-foundations of internal capabilities for open innovation in the minerals industry: a holistic sustainability perspective. Resources Policy (in press).
Ghassim, B. (2018). Sustainability-Oriented Innovation in the Minerals Industry: An Empirical Study on the Effect of Non-Geographical Proximity Dimensions. Sustainability, 10, 282. doi: 10.3390/su10010282.