- Hvordan er det med læringskraften din?
- Jeg skal gjennomføre en undersøkelse om læring. I den forbindelse skulle jeg gjerne hatt med enda flere studenter. Hvor i landet de bor, og hvor de studerer, spiller ingen rolle.
Førstelektor Tor J. Schjelde ved UiT i Harstad forsker på såkalt læringskraft.
- Å ha kunnskap om hvordan vi lærer, og vår evne til å regulere egen læring, sees på som viktig kompetanse for å møte morgendagens utfordringer og endringer. Alle har vi behov for å lære gjennom hele livet, sier han.
- Hver student som deltar på denne undersøkelsen vil få tilbakesendt en læringsprofil, basert på svarene de gir. Profilen gir informasjon om ulike områder som vi tenker er viktig for å bli god til å lære, understreker Schjelde.
1. Bevissthet om egen læring: Omhandler det å regulere læringsprosesser og følelser i forbindelse med læringen, og om du har tro på og tar ansvar for egen læring.
2. Kreativitet: Sier noe om hvordan du vurderer din forestillingsevne og intuisjon, og om du liker å ta sjanser og det å være leken.
3. Å skape forståelse: Hvordan du greier å knytte sammen nytt lærestoff med det du kan fra før, og om du greier å skape en mening i det du lærer.
4. Nysgjerrig og utholdenhet: Hvordan du vurderer ditt ønske om å finne ut av ting og din utholdenhet i dette læringsarbeidet.
5. Håp og optimisme: Omhandler dine positive følelser og antagelser på at du tror du vil lykkes med læringsarbeidet.
6. Samarbeid med andre: Hvordan du opplever det å samarbeide med andre.
7. Tilhørighet: Hvordan du opplever din tilhørighet med andre.
8. Åpenhet for å lære: Hvor åpen du er for å lære.
Undersøkelsen gjennomføres elektronisk, og det vil ta 10-15 minutter å fylle ut svarene. Studenter som ønsker å delta, vil få tilsendt spørreskjema ved å ta direkte kontakt med Tor J. Schjelde på e-post: tor.j.schjelde@uit.no