Ba om leksehjelp fra ministeren

Forskningen til Sabine Volley avslørte så store og tilfeldige forskjeller i leksepraksis at hun tok opp saken direkte med kunnskapsministeren.
Brøndbo, Stig
Publisert: 29.05.17 23:00 Oppdatert: 30.05.17 01:00

Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen ville gjerne diskutere innholdet i masteroppgavene til UiT-studentene Hilde Aders (t.v) og Sabine Volley kunnskapsminister på Masterkonferansen ved UiT manda Foto: Stig Brøndbo

I sin masteroppgave spør Hilde Aders hva digital mobbing er. Foto: Stig Brøndbo
Mandag presenterte UiT-studentene Hanne Wulff og Hanne Faukner sin masteroppgave. På dag to av Masterkonferansen ved Institutt for lærerutdanning, blir alle masteroppgavene presentert. Foto: Stig Brøndbo
For tredje året på rad deltok kunnskapsminster Torbjørn Røe Isaksen på Masterkonferansen for grunnskolelærerutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet. Foto: Stig Brøndbo

For tredje året på rad var kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen til stede på Masterkonferansen for grunnskolelærerutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet. Og for tredje året på rad endte ministeren opp med å diskutere masteroppgaver som ble presentert på konferansen.

Tilfeldig
– Jeg mener departementet bør lage retningslinjer for lekser i grunnskolen slik at lærere kan finne noe å støtte seg til for å gi rett mengde lekser. Min forskning viser at det i dag er tilfeldig om elevene kommer i en klasse som får mye lekser eller i en klasse med leksefri, sånn bør det ikke være, sa Sabine Volley til kunnskapsministeren etter at hun hadde presentert masteroppgaven sin "Homework: Based on tradition or research? A qualitative study on teachers' considerations when assigning homework in English."

Ikke enig
UiT-studenten fikk ikke full uttelling hos ministeren om nye sentrale retningslinjer.
– Jeg skjønner at store forskjeller i lekser kan være utfordrende, spesielt om det skjer på en og samme skole slik du har sett i din forskning, men jeg tror likevel ikke at løsningen er at jeg skal bestemme hvordan det skal være. Dette er en viktig problemstilling, men jeg mener at dette er en fagdebatt som må løses lokalt, på hver enkelt skole, svarte Torbjørn Røe Isaksen.

Digital mobbing
Også Hilde Aders fikk anledning til å presentere sin masteroppgave med kunnskapsministeren som en av tilhørerne. Aders har forsket på digital mobbing og sett på hva elever, foreldre og lærere legger i begrepet.
– Ett av problemene i dag er at det ikke finnes en god definisjon på hva digital mobbing er. Og uten å ha en felles forståelse, er det vanskelig å finne en god løsning på det, sa Aders i sitt foredrag. Hun fikk støtte fra ministeren – også på måter å jobbe for å få slutt på mobbingen.
– Vi kan gjøre mye bare ved å jobbe med hvordan kommunikasjon påvirker oss. En av lærerne jeg intervjuet i forskningen min snakket om at det egentlig dreier seg om folkeskikk, om hvordan vi snakker til hverandre, og da blir den digitale arenaen kun en av flere kommunikasjonskanaler. Klarer vi å få elevene til å bli gode medmennesker, kan vi oppnå mye, mener Aders.

Nasjonalt fokus

I år var første konferansedag på Masterkonferansen sammenfallende med Fraspark for master i grunnskolelærerutdanning, en nasjonal markering av at alle lærerutdanningene i Norge har blitt masterutdanninger. Programmet inneholdt innlegg fra forskere, lærerutdannere, kunnskapsministeren og flere studenter. I tillegg til masteroppgavene til Volley og Aders, presenterte også Hanne Wulff og Hanne Faukner  oppgaven sin ("Av og til er det greit å stå i bussen - Dramaforløpets muligheter til å fremme elevmedvirkning") på konferansens første dag. Alle de andre masteroppgavene blir presentert på Institutt for lærerutdanning på konferansens andre dag, tirsdag.

Brøndbo, Stig
Publisert: 29.05.17 23:00 Oppdatert: 30.05.17 01:00
Vi anbefaler