Musikkterapi gir ungdom trygghet, fellesskap og læring

Musikkterapi bør absolutt brukes i møte med barn og ungdom i krise.
Publisert: 27.01.16 00:00 Oppdatert: 27.01.16 14:19

– Musikk er tilstede i unges liv, og dette er en ressurs som brukes for lite.
Man kan kalle det en ”ice-breaker”, sier Strandbu.

Foto: www.colourbox.com

Skrevet av Kirsti Seljenes og Elisabeth Øvreberg

– Musikk har et stort potensiale. Ungdom har ulike livserfaringer, men musikken gir et læringsfellesskap, sier førsteamanuensis Astrid Strandbu ved Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, UiT.

Sammen med musikkterapeut og førsteamanuensis Viggo Krüger ved Griegakademiet, Universitetet i Bergen, gir hun ut boka ”Musikk, ungdom, deltagelse”.

Deres fokus er bruk av musikk både individuelt og i større grupper. Målet er å hjelpe den enkelte, men i fellesskap finner ungdom trygge relasjoner, selvstendighet, samarbeid og mestring. Erfaringer som kan anvendes i alle deler av livet, ikke bare i terapirommet.

Gir ungdom positive erfaringer

Musikkterapi, eller musikkverksted som Strandbu kaller det, skal gi ungdommer positive erfaringer. I fellesskap skaper de lyd, tekst, lys, og samhold.

– Musikk er tilstede i unges liv, og dette er en ressurs som brukes for lite. Man kan kalle det en ”ice-breaker”. Ungdom bruker musikk for å koble av, forteller Strandbu, og forteller at musikk er et hjelpemiddel for å bli bedre kjent med unge mennesker.

 – Musikkterapi i fellesskap med andre kan bidra til å gi trygge relasjoner til trygge voksne over tid, og på den måten kan ungdommer lære seg å stole på voksne.

Musikkterapi som flerbruksverktøy

Bokas tar i hovedsak for seg ungdommer under Barnevern, samt enslige mindreårige, men musikken kan også hjelpe andre samfunnsgrupper yrkesgrupper.

Astrid Strandbu
Foto:Privat

– Musikk er et flerbruksverktøy, og det kan ha ulik betydning for ulike personer i ulike situasjoner. Eksempelvis ser vi at for unge langtidspasienter på sykehus, kan musikk være en måte å slappe av, finne glede, tenke på andre ting, samt gi styrke i vanskelige situasjoner. Et annet eksempel er unge voksne under soning. Musikk og musikkterapi kan bidra til å strukturere en hverdag. Det å skulle på noe, for eksempel øving, kan være med på å gi litt mål og mening med dagen.

Musikk som trygghet for barn

Line Grådahl er hjelpepleier på en barnebolig, og hun forteller om aktiv bruk av musikk i arbeidshverdagen.
– For noen barn kan musikk være en trygghet, i tillegg til å være en interesse og noe som sprer godt humør. Vi opplever barn som blir glade av musikkbruk. Musikk har jo mange anvendelsesområder, og ofte kan musikk bidra til å gjøre vanlige hverdagsaktiviteter lettere. Hverdagen blir litt mindre kjedelig, ting blir mer spennende, og det er  veldig anvendelig.

Les også: Musikk gjør folk smartere

Les også: Vil ha mer musikk inn i arbeidet

Publisert: 27.01.16 00:00 Oppdatert: 27.01.16 14:19
Vi anbefaler