vår 2014
PED-1001 Barn og unges utvikling - 10 stp

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk på bachelorgraden i pedagogikk, begge studieretninger. Emnet kan tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet gir en innføring i ulike teoretiske perspektiv på barns og unges utvikling: - det psykologiske perspektivet tar for seg utvikling og oppvekst i lys av utviklingspsykologi, psykoanalyse og kulturpsykologi; - det kulturelle perspektivet tar for seg barn og unge som kulturbærere og belyser oppvekst og kunnskapsoverføring som kulturelle fenomen; - det samfunnsmessige perspektivet vier forholdet mellom oppvekst, utdanning og samfunn særlig oppmerksomhet.

Anbefalte forkunnskaper

EXF-0710 Examen facultatum ved HSL-fakultetet, FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, PED-1001 Barn og unges utvikling

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • ha en oversikt over sentrale teorier om barns og unges utvikling

Ferdigheter:

  • kunne formidle kunnskap om teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling skriftlig

Kompetanse:

  • kunne anvende flere alternative teorier i forståelsen av barn og unge i ulike faser av utviklingen
  • kunne vurdere ulike teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesning og seminar. Emnet gis i vårsemesteret. I henhold til kvalitetssikringssystemet evalueres emnet minimum én gang pr. programperiode.

Eksamen

Eksamen/vurdering:

En 3-timers skoleeksamen og en hjemmeeksamen. Hjemmeeksamen (oppgitt tema) skal være på ca. 2400 ord (ca. 7 sider) og skrives over én (1) uke. Skoleeksamen og hjemmeoppgaven vektes likt i fastsettelsen av endelig karakter. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Ved karakteren F gis det adgang til kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.

 


Pensum

PED-1001 Vår 2014:

Gulbrandsen, Liv Mette (red.). (2006): Oppvekst og psykologisk utvikling. Innføring i psykologiske teorier. Universitetsforlaget Kap. 1. s 13-38, kap. 2, 6, 8, 9, 10 og 12

Jerlang, Espen (red.) (2002) Utviklingspsykologiske teorier. Gyldendal Kap 1 og 2, kap 5, s.169 - 199, kap 6, 8 og 9 (I kap 9 side 326-357). Denne boken er dessverre utsolgt fra forlaget.Men finnes å få kjøpt i dansk utgave på Akademisk Kvarter og vil bli erstattet av dansk utgave istedet.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested:
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1001
  • Tidligere år og semester for dette emnet