Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2014
PED-1001 Barn og unges utvikling - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- ha en oversikt over sentrale teorier om barns og unges utvikling
Ferdigheter:
- kunne formidle kunnskap om teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling skriftlig
Kompetanse:
- kunne anvende flere alternative teorier i forståelsen av barn og unge i ulike faser av utviklingen
- kunne vurdere ulike teoretiske tilnærminger til barns og unges utvikling
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Eksamen/vurdering:
En 3-timers skoleeksamen og en hjemmeeksamen. Hjemmeeksamen (oppgitt tema) skal være på ca. 2400 ord (ca. 7 sider) og skrives over én (1) uke. Skoleeksamen og hjemmeoppgaven vektes likt i fastsettelsen av endelig karakter. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått. Ved karakteren F gis det adgang til kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
PED-1001 Vår 2014:
Gulbrandsen, Liv Mette (red.). (2006): Oppvekst og psykologisk utvikling. Innføring i psykologiske teorier. Universitetsforlaget Kap. 1. s 13-38, kap. 2, 6, 8, 9, 10 og 12
Jerlang, Espen (red.) (2002) Utviklingspsykologiske teorier. Gyldendal Kap 1 og 2, kap 5, s.169 - 199, kap 6, 8 og 9 (I kap 9 side 326-357). Denne boken er dessverre utsolgt fra forlaget.Men finnes å få kjøpt i dansk utgave på Akademisk Kvarter og vil bli erstattet av dansk utgave istedet.