vår
2014
PED-1005 Pedagogiske grunnlagsproblem - 10 stp
Innhold
Emnet tar opp og drøfter problemer av filosofisk og vitenskapsteoretisk art innenfor pedagogikkfaget. Det gjelder for eksempel: oppfatninger om pedagogikkfagets egenart, perspektiv på forholdet mellom teori og praksis, ulike skoleretninger i etikk og forståelse av grunnleggende begreper i pedagogikkfaget som oppdragelse og undervisning.
Emnet består av en fast og en variabel del. Den faste delen (ca. halvparten) gir en generell innføring i emneområdet. I den andre variable delen vil instituttets lærere skiftevis utdype og belyse grunnlagsspørsmål med utgangspunkt i egen forskning.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- Kjennskap til grunnleggende begreper i pedagogisk filosofi
- Kjennskap til ulike forståelser av etiske vurderinger
Ferdigheter:
- Kunne begrunne handlingsvalg i pedagogiske sammenhenger ut fra etiske betraktninger
- Kunne argumentere muntlig for etiske standpunkter i pedagogisk sammenheng
- Kunne verdsette samtaler med barn i et filosofisk perspektiv
Kompetanse:
- Kunne resonnere ut fra ulike grunnstandpunkter i etisk teori
- Kunne analysere konkrete problemer i pedagogisk praksis i lys av generelle pedagogisk-filosofiske problemstillinger
Undervisning
Forelesninger og seminarundervisning. Emnet gis i vårsemesteret. Studentene skal ha forberedte muntlige framlegg på seminarene, som en øvelse i muntlig argumentasjon for eget standpunkt, og for å få tilbakemelding på egen framstilling.
Emnet evalueres minimum én gang pr. programperiode i henhold til kvalitetssikringssystemet.
Eksamen
Arbeidskrav:
Muntlig framlegg på seminar, ca. 15 minutter. Arbeidskravet må være gjennomført for å kunne gå opp til eksamen.
Eksamen/vurdering:
Hjemmeeksamen (oppgitt tema) på ca. 2400 ord (ca. 7 sider) som skrives over én (1) uke. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.
Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F i begynnelsen av påfølgende semester.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested:
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1005
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet