vår 2014
PED-1005 Pedagogiske grunnlagsproblem - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk på studieretning pedagogikk, på bachelorgraden i pedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 enkeltemner lavere nivå.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-1005N Pedagogisk filosofi (nettstudium) 10 stp

Innhold

Emnet tar opp og drøfter problemer av filosofisk og vitenskapsteoretisk art innenfor pedagogikkfaget. Det gjelder for eksempel: oppfatninger om pedagogikkfagets egenart, perspektiv på forholdet mellom teori og praksis, ulike skoleretninger i etikk og forståelse av grunnleggende begreper i pedagogikkfaget som oppdragelse og undervisning.

Emnet består av en fast og en variabel del. Den faste delen (ca. halvparten) gir en generell innføring i emneområdet. I den andre variable delen vil instituttets lærere skiftevis utdype og belyse grunnlagsspørsmål med utgangspunkt i egen forskning.

 


Anbefalte forkunnskaper

EXF-0710 Examen facultatum ved HSL-fakultetet, FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, PED-0001 Innføring i pedagogikk

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskap og forståelse:

  • Kjennskap til grunnleggende begreper i pedagogisk filosofi
  • Kjennskap til ulike forståelser av etiske vurderinger

Ferdigheter:

  • Kunne begrunne handlingsvalg i pedagogiske sammenhenger ut fra etiske betraktninger
  • Kunne argumentere muntlig for etiske standpunkter i pedagogisk sammenheng
  • Kunne verdsette samtaler med barn i et filosofisk perspektiv

Kompetanse:

  • Kunne resonnere ut fra ulike grunnstandpunkter i etisk teori
  • Kunne analysere konkrete problemer i pedagogisk praksis i lys av generelle pedagogisk-filosofiske problemstillinger

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

 


Undervisning

Forelesninger og seminarundervisning. Emnet gis i vårsemesteret. Studentene skal ha forberedte muntlige framlegg på seminarene, som en øvelse i muntlig argumentasjon for eget standpunkt, og for å få tilbakemelding på egen framstilling.

Emnet evalueres minimum én gang pr. programperiode i henhold til kvalitetssikringssystemet.


Eksamen

Arbeidskrav:

Muntlig framlegg på seminar, ca. 15 minutter. Arbeidskravet må være gjennomført for å kunne gå opp til eksamen.

 

Eksamen/vurdering:

Hjemmeeksamen (oppgitt tema) på ca. 2400 ord (ca. 7 sider) som skrives over én (1) uke. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Det tilbys kontinueringseksamen ved karakteren F i begynnelsen av påfølgende semester.

 

 


Pensum

Pensum for våren 2014 kommer senere.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested:
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1005
  • Tidligere år og semester for dette emnet