vår 2014
HEL-8020 Analyse av registerdata i forskning - 2 stp

Søknadsfrist

17.02.2014

Emnetype

Emnet er et samarbeid mellom Klinisk forskningsavdeling, UNN, Senter for klinisk dokumentasjon og evaluering, Helse Nord og Institutt for klinisk medisin, UiT. Kurset inngår som en del av forskerskolen TRAVERS sin kursportefølje.

Opptakskrav

For å ta ph.d.-emner må du ha mastergrad eller tilsvarende, eller være tatt opp ved et forskerlinjeprogram. For å søke opptak, gå til: http://uit.no/helsefak/forskning/phd/emner

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

HEL-8019 Analyse av registerdata i forskning 1 stp

Innhold

Emnet vil gi eksempler på bruk av registerdata i forskning i ulike befolkningsregistre og kvalitetsregistre; styrker og svakheter, koblingsmuligheter, eksempler på hvordan data fra registre blir publisert som forskning, og erfaringer med registre hvor pasienter selv registrere data. Emnet omhandler ulike analysemetoder for bruk av registerdata i forskning. Det blir gitt innføring i “Directed acyclic graphs” (DAGs, kausale grafer), samt kausalitet og inferens i forbindelse med DAGs. Man vil få ei innføring i en nyere metode for å redusere muligheter for bias i ikke-randomiserte studier (propensity score), multippel testing av registerdata, stratifisering og justering av variabler, hvordan man kan gjøre effektstudier ved hjelp av registerdata, samt styrker og svakheter ved bruk av registerdata.

Hva lærer du

Etter å ha bestått emnet skal studentene kunne: • Diskutere fordeler og ulemper med ulike typer studiedesign (tversnitt, kasus/kontroll, kohorte og RCT-studier), samt beskrive effektstørrelser brukt ved de ulike typene design. • Ta i bruk samt vurdere fordeler og ulemper av ulike metoder for å justere for mulige skjevheter i datamaterialet. • Kjenne de viktigste norske sykdomsregistre og hvordan de er juridisk regulert • Kjenne til styrker og svakheter ved bruk av registerdata i forskning • Kunne beskrive begrepet “counterfactual causality” • Forklare en ”Directed acyclic graph” (DAG), samt vurdere modeller for inferens ved bruk av DAGs • Kunne diskutere moderne metoder brukt ved kausal modellering • Analysere data ved bruk av ”propensity score”, samt vite når det er hensiktsmessig å bruke ”propensity score” • Identifisere problem med multippel testing og beskrive metoder som korrigerer for problemene • Kjenne til hvordan man publiserer effekter i studier basert på registerdata, fra design via • materiale, metode, resultat og diskusjon til konklusjon.

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Forelesninger

Eksamen

Arbeidskrav: Obligatorisk deltagelse på 80 % av forelesningene Eksamen og vurdering: Hjemmeeksamen - eksamensoppgaver med spørsmål og oppgaver, vurderes bestått/ikke bestått. Eksamen kan leveres på skandinavisk språk eller på engelsk. Det arrangeres kontinuasjonseksamen.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested:
  • Studiepoeng: 2
  • Emnekode: HEL-8020
  • Tidligere år og semester for dette emnet