Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2014
HEL-8020 Analyse av registerdata i forskning - 2 stp
Ansvarlig enhet
Institutt for klinisk medisin
Emnetype
Emnet er et samarbeid mellom Klinisk forskningsavdeling, UNN, Senter for klinisk dokumentasjon og evaluering, Helse Nord og Institutt for klinisk medisin, UiT. Kurset inngår som en del av forskerskolen TRAVERS sin kursportefølje.
Studiepoengreduksjon
HEL-8019 Analyse av registerdata i forskning 1 stp
Innhold
Emnet vil gi eksempler på bruk av registerdata i forskning i ulike befolkningsregistre og kvalitetsregistre; styrker og svakheter, koblingsmuligheter, eksempler på hvordan data fra registre blir publisert som forskning, og erfaringer med registre hvor pasienter selv registrere data. Emnet omhandler ulike analysemetoder for bruk av registerdata i forskning. Det blir gitt innføring i Directed acyclic graphs (DAGs, kausale grafer), samt kausalitet og inferens i forbindelse med DAGs. Man vil få ei innføring i en nyere metode for å redusere muligheter for bias i ikke-randomiserte studier (propensity score), multippel testing av registerdata, stratifisering og justering av variabler, hvordan man kan gjøre effektstudier ved hjelp av registerdata, samt styrker og svakheter ved bruk av registerdata.
Søknadsfrist
17.02.2014
Opptakskrav
For å ta ph.d.-emner må du ha mastergrad eller tilsvarende, eller være tatt opp ved et forskerlinjeprogram.
For å søke opptak, gå til:
http://uit.no/helsefak/forskning/phd/emner
Hva lærer du
Etter å ha bestått emnet skal studentene kunne:
Diskutere fordeler og ulemper med ulike typer studiedesign (tversnitt, kasus/kontroll, kohorte og RCT-studier), samt beskrive effektstørrelser brukt ved de ulike typene design.
Ta i bruk samt vurdere fordeler og ulemper av ulike metoder for å justere for mulige skjevheter i datamaterialet.
Kjenne de viktigste norske sykdomsregistre og hvordan de er juridisk regulert
Kjenne til styrker og svakheter ved bruk av registerdata i forskning
Kunne beskrive begrepet counterfactual causality
Forklare en Directed acyclic graph (DAG), samt vurdere modeller for inferens ved bruk av DAGs
Kunne diskutere moderne metoder brukt ved kausal modellering
Analysere data ved bruk av propensity score, samt vite når det er hensiktsmessig å bruke propensity score
Identifisere problem med multippel testing og beskrive metoder som korrigerer for problemene
Kjenne til hvordan man publiserer effekter i studier basert på registerdata, fra design via
materiale, metode, resultat og diskusjon til konklusjon.
Undervisnings- og eksamensspråk
Norsk
Undervisning
Forelesninger
Eksamen
Arbeidskrav:
Obligatorisk deltagelse på 80 % av forelesningene
Eksamen og vurdering:
Hjemmeeksamen - eksamensoppgaver med spørsmål og oppgaver, vurderes bestått/ikke bestått. Eksamen kan leveres på skandinavisk språk eller på engelsk.
Det arrangeres kontinuasjonseksamen.