vår 2014
PED-3050 Kvantitativ metode - 10 stp

Emnetype

Emnet er obligatorisk i masterstudiene i pedagogikk og spesialpedagogikk. Emnet kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Som opptakskravet til masterprogrammet i pedagogikk og det kreves i tillegg dokumenterte elementære kunnskaper i kvantitativ metode tilsvarende innholdet i SVF-1050.

Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

PED-3052 Vitenskapsteori, forskningsstrategier og metode 10 stp
PED-3050 Kvantitativ metode - overgangsvariant godkjent på bakgrunn av gjennomført evaluering av tidligere hovedfag 10 stp
SVF-3004 Kvantitative forskningsmetoder I 10 stp
SVF-3005 Kvantitative forskningsmetoder II 10 stp

Innhold

Emnets innhold er en fordypning innenfor områder og tema som er introdusert på lavere studienivå. Hovedområdene for undervisningen vil omfatte deskriptiv statistikk og slutningsstatistikk, sannsynlighetsbegrepet og signifikanstesting. Sentrale tema er forholdet mellom problemstilling og metode, reliabilitet og validitet. Forskningsetikk og meldeplikt til Personvernombudet vil bli behandlet særskilt.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

Kunnskaper og forståelse:

  • ha innsikt i sentrale statistiske begreper som sannsynlighet, signifikans, reliabilitet og validitet
  • kunne forstå andres forskning basert på kvantitativ metode
  • ha kunnskap om meldeplikt til Personvernombudet for forskning som inneholder personopplysninger
  • ha innsikt i gjeldende forskningsetiske retningslinjer utarbeidet av den Nasjonale forskningsetiske komité

Ferdigheter:

  • kunne gjennomføre ulike typer multivariat analyse på et gitt datamateriale

Kompetanse

  • kunne gjennomføre egne undersøkelser ved hjelp av kvantitativ metode
  • kunne vurdere kritisk andres forskning basert på kvantitativ metodikk
  • ha høy bevissthet om etiske problemer og kunne ta etiske hensyn i gjennomføringen av egen forskning

 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Oppstarten av undervisningen blir organisert som et intensivt innføringskurs over to dager (5 timer pr dag). Dette kurset presenterer sentrale statistiske begrepet og legger grunnlaget for den videre undervisningen i emnet. Det gis 30 timer undervisning innbefattet intensivkurset på 10 timer. Undervisningen omfatter forelesninger, seminarer og øvelser (SPSS). Undervisningen går i vårsemesteret og er fordelt på tre samlinger.

Eksamen

Arbeidskrav:

I tilknytning til intensivkurset/første samling skal det innleveres individuell besvarelse på et oppgavesett som er utformet av faglærer. Besvarelsene leveres inn ca 2 uker etter avslutning av første samling. Arbeidskravet må være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.

Eksamen:

Eksamen består av 2 individuelle skriftlige innleveringer. Innleveringene er besvarelser på oppgavesett som deles ut på andre og tredje samling. Innleveringsfrist for det første oppgavesettet er innen fastsatt dato før siste samling. Innleveringsfrist for andre oppgavesett er til fastsatt dato ved semesterets avslutning. Studentene kan innlevere en forbedret versjon av besvarelsen på første oppgavesett sammen med den siste innleveringen. Det gis én samlet karakter på de to innleveringene.

Det gis bokstavkarakter ut fra skalaen A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F tilbys kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semestre.


Pensum

  • Kleven, Thor A. (red), 2011: Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolking og vurdering. 2.utgave. Oslo: Unipub 2011. Sidene 139-216 er ikke pensum. Dere kan også bruke 1. utgav (2002) der sidene 28-60 og 176-221 er ikke pensum.
  • King, Bruce M. , Rosopa, Patric J. & Minium, Edward W.: Statistical reasoning in the behavioural sciences, 6th ed. Wiley, 2011. (Kapittel 1, 3-8, 10-14, 16-17,20). Dere kan også bruke 5th ed. (2008) der kapittel 18 i den gamle utgaven tilsvarer kapittel 20 i den nye.
  • Johannessen, Asbjørn: Introduksjon til SPSS, Fjerde utgave, Abstrakt forlag AS, 2009, side 49-159.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested:
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-3050
  • Tidligere år og semester for dette emnet