Skriv ut | Lukk vindu |
Vår 2014
PED-3050 Kvantitativ metode - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Studiepoengreduksjon
Innhold
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- ha innsikt i sentrale statistiske begreper som sannsynlighet, signifikans, reliabilitet og validitet
- kunne forstå andres forskning basert på kvantitativ metode
- ha kunnskap om meldeplikt til Personvernombudet for forskning som inneholder personopplysninger
- ha innsikt i gjeldende forskningsetiske retningslinjer utarbeidet av den Nasjonale forskningsetiske komité
Ferdigheter:
- kunne gjennomføre ulike typer multivariat analyse på et gitt datamateriale
Kompetanse
- kunne gjennomføre egne undersøkelser ved hjelp av kvantitativ metode
- kunne vurdere kritisk andres forskning basert på kvantitativ metodikk
- ha høy bevissthet om etiske problemer og kunne ta etiske hensyn i gjennomføringen av egen forskning
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav:
I tilknytning til intensivkurset/første samling skal det innleveres individuell besvarelse på et oppgavesett som er utformet av faglærer. Besvarelsene leveres inn ca 2 uker etter avslutning av første samling. Arbeidskravet må være bestått før studenten kan gå opp til eksamen.
Eksamen:
Eksamen består av 2 individuelle skriftlige innleveringer. Innleveringene er besvarelser på oppgavesett som deles ut på andre og tredje samling. Innleveringsfrist for det første oppgavesettet er innen fastsatt dato før siste samling. Innleveringsfrist for andre oppgavesett er til fastsatt dato ved semesterets avslutning. Studentene kan innlevere en forbedret versjon av besvarelsen på første oppgavesett sammen med den siste innleveringen. Det gis én samlet karakter på de to innleveringene.
Det gis bokstavkarakter ut fra skalaen A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F tilbys kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semestre.
Pensum
- Kleven, Thor A. (red), 2011: Innføring i pedagogisk forskningsmetode. En hjelp til kritisk tolking og vurdering. 2.utgave. Oslo: Unipub 2011. Sidene 139-216 er ikke pensum. Dere kan også bruke 1. utgav (2002) der sidene 28-60 og 176-221 er ikke pensum.
- King, Bruce M. , Rosopa, Patric J. & Minium, Edward W.: Statistical reasoning in the behavioural sciences, 6th ed. Wiley, 2011. (Kapittel 1, 3-8, 10-14, 16-17,20). Dere kan også bruke 5th ed. (2008) der kapittel 18 i den gamle utgaven tilsvarer kapittel 20 i den nye.
- Johannessen, Asbjørn: Introduksjon til SPSS, Fjerde utgave, Abstrakt forlag AS, 2009, side 49-159.