vår
2014
PED-2011 Pedagogisk og spesialpedagogisk veiledning - 10 stp
Emnetype
Emnet er forbeholdt bachelorstudenter på studieretning spesialpedagogikk, på bachelorprogrammet i pedagogikk, og kan ikke tas som enkeltemne.
Obligatoriske forkunnskaper er PED-1010 Tilpasset og inkluderende opplæring, PED-1011 Normalitet, avvik og funksjonshemning og PED-1012 Lærevansker i individ og systemperspektiv, eller tilsvarende.
Innhold
Studiet gir en oversikt over temaer, teoriretninger og modeller og dessuten øvelser i pedagogisk/spesialpedagogisk veiledning. Emner som vil bli berørt er: - Teorier om veiledning. - Veiledningens relevans innenfor pedagogikk og spesialpedagogikk. - Kommunikasjon og kommunikasjonsferdigheter i pedagogiske og spesialpedagogiske veiledningsprosesser. - Innsikt i tilrettelegging, ledelse og gjennomføring av samtaler med barn, unge og foreldre i vanskelige livssituasjoner. - Omsorgssvikt, barnevernets oppgaver og lovverk, samt utforming av melding til barnevernet, annet kartleggings-, informasjons- og sakkyndig arbeid innen veiledningsfeltet.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- Teoretisk innsikt i veiledning generelt
- Teoretisk innsikt i veiledning av barn, unge og deres foreldre i vanskelige livssituasjoner
Ferdigheter:
- Praktiske veiledningsferdigheter for pedagogisk og spesialpedagogisk yrkesutøvelse
Pensum
Pensum vår 2014
Pensum relatert til Ingrid Stensholms undervisning:
- Birkeland, A. & Carson, N. ( 2013) : Veiledning for barnehagelærere. Oslo: Cappelen Damm akademiske. Kap. 2-7; (145 s)
- Lassen, L. & Breilid, N. (2010): Den gode elevsamtalen. Oslo: Gyldendal akademisk. (126 s).
- Lassen, L. (2012). Spesialpedagogisk rådgivning. I. E. Befring & R. Tangen (Red.),
Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk Forlag. (16 sider) *
- Bjørndal, C. (2011): Rådgiver eller veileder? Forståelsen av direkte og indirekte hjelp. I K. Skagen (Red.). Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning. Bergen: Fagbokforlaget. Kap.9 ( 20 s) *
Pensum relatert til Vivian Nilsens undervisning:
- Bunkholdt, V. og Sandbæk, M. (2008): Praktisk barnevernsarbeid. Gyldendal Norsk Forlag AS. (300 s).
- Drugli, M.B. (2008): Barn som vekker bekymring. NKS Forlaget. kap 1 - 4 (133 s).
- Lov om barnevernstjenester
http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19920717-100.html&emne=barnevernlov*&&
* Legges ut på Fronter.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested:
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-2011
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet