vår 2014
PED-2011 Pedagogisk og spesialpedagogisk veiledning - 10 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt bachelorstudenter på studieretning spesialpedagogikk, på bachelorprogrammet i pedagogikk, og kan ikke tas som enkeltemne.

Obligatoriske forkunnskaper er PED-1010 Tilpasset og inkluderende opplæring, PED-1011 Normalitet, avvik og funksjonshemning og PED-1012 Lærevansker i individ og systemperspektiv, eller tilsvarende.


Innhold

Studiet gir en oversikt over temaer, teoriretninger og modeller og dessuten øvelser i pedagogisk/spesialpedagogisk veiledning. Emner som vil bli berørt er: - Teorier om veiledning. - Veiledningens relevans innenfor pedagogikk og spesialpedagogikk. - Kommunikasjon og kommunikasjonsferdigheter i pedagogiske og spesialpedagogiske veiledningsprosesser. - Innsikt i tilrettelegging, ledelse og gjennomføring av samtaler med barn, unge og foreldre i vanskelige livssituasjoner. - Omsorgssvikt, barnevernets oppgaver og lovverk, samt utforming av melding til barnevernet, annet kartleggings-, informasjons- og sakkyndig arbeid innen veiledningsfeltet.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskap og forståelse:

  • Teoretisk innsikt i veiledning generelt
  • Teoretisk innsikt i veiledning av barn, unge og deres foreldre i vanskelige livssituasjoner

Ferdigheter:

  • Praktiske veiledningsferdigheter for pedagogisk og spesialpedagogisk yrkesutøvelse

 


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesninger, seminar, samt øvelser i veiledning. Emnet gis i vårsemesteret.

I henhold til kvalitetssikringsystemet evalueres emnet minimum én gang pr. programperiode.

Eksamen

Eksamen/vurdering:

6-timers skoleeksamen. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til E for bestått og F for ikke bestått.

Ved karakteren F tilbys kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Pensum vår 2014

 

Pensum relatert til Ingrid Stensholms undervisning:

 

  • Birkeland, A. & Carson, N. ( 2013)  :  Veiledning for barnehagelærere. Oslo: Cappelen Damm akademiske. Kap. 2-7;   (145 s)

 

  • Lassen, L. & Breilid, N. (2010): Den gode elevsamtalen. Oslo: Gyldendal akademisk. (126 s).
  • Lassen, L. (2012). Spesialpedagogisk rådgivning. I. E. Befring & R. Tangen (Red.),

Spesialpedagogikk. Oslo: Cappelen Damm Akademisk Forlag. (16 sider) *

 

  • Bjørndal, C. (2011): Rådgiver eller veileder? Forståelsen av direkte og indirekte hjelp. I K. Skagen (Red.). Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning. Bergen: Fagbokforlaget. Kap.9 ( 20 s) *

 

Pensum relatert til Vivian Nilsens undervisning:

 

  • Bunkholdt, V. og Sandbæk, M. (2008): Praktisk barnevernsarbeid. Gyldendal Norsk Forlag AS. (300 s).

 

  • Drugli, M.B. (2008): Barn som vekker bekymring. NKS Forlaget. kap 1 - 4 (133 s).

 

  • Lov om barnevernstjenester 

http://www.lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?doc=/usr/www/lovdata/all/nl-19920717-100.html&emne=barnevernlov*&&

 

* Legges ut på Fronter.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested:
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-2011
  • Tidligere år og semester for dette emnet