høst 2013
PED-1003 Utdanning og oppdragelse i historisk perspektiv - 10 stp

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk på studieretning pedagogikk, på bachelorprogrammet i pedagogikk. Kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.

Innhold

Emnet gir en oversikt over norsk utdanningshistorie fram til dagens situasjon og en innføring i hovedlinjer i den historiske utviklingen av det nasjonale skoletilbudet. Det legges særlig vekt på forholdet mellom riksskolen og lokale forhold i skolens utvikling i Nord-Norge. Nyere skolereformer og aktuell skolepolitisk debatt blir presentert og analysert.

Anbefalte forkunnskaper

PED-0001 Innføring i pedagogikk, FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, EXF-0710 Examen facultatum ved HSL-fakultetet

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

 

Kunnskaper og forståelse:

  • kunnskap om norsk utdanning i historisk perspektiv med vekt på nasjonale og nordnorske forhold
  • kunnskap om sentrale tema i nyere utdanningsreformer

 

Ferdigheter:

  • kunne redegjøre for utdanningshistoriske tema skriftlig og muntlig

 

Kompetanse:

  • kunne sette aktuelle utdanningsreformer inn i den nasjonale historiske sammenhengen
  • kunne gjenkjenne utdanningshistoriske tema i aktuell pedagogikk debatt

Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesninger og seminar. Undervisningen gis i høstsemesteret.

Eksamen

Arbeidskrav:
Ett muntlig seminarframlegg over oppgitt tema (ca 15 min). Arbeidskravet må være godkjent før kandidaten kan framstille seg til eksamen.

 

Eksamen/vurdering:
6 timers skoleeksamen der studenten må besvare 3-5 spørsmål fra ulike deler av pensum. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.

Eksamen: tirsdag 1. oktober


Pensum

PENSUM PED-1003

Høst 2013

Bøker:

Rolf Grankvist (2000): Utsyn over norsk skole. Tapir Akademisk Forlag. 259 s.

Alfred Oftedal Telhaug (2005): Kunnskapsløftet ¿ ny eller gammel skole? Oslo: Cappelen, 186 s.

Artikler i kompendium:

Edmund Edvardsen (1996): Den gjenstridige allmue. Oslo: Solum Forlag. s.15 ¿ 62 47s.

Eivind Bråstad Jensen (2004): Per Pavelsen Fokstad.- en stridsmann for samisk utdanning, språk og kultur. I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.): Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s.199 ¿ 224 25 s.

Jan-Erik Johansson (2004): Friedrich Wilhelm August Fröbel: Fritt tänkande och samhandlande barn. I: Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 260-273 13 s.

Berit H. Johnsen (2004): Ole Vig. Ideen om en folkeskole. I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.): Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s. 81-98 17 s.

 

Berit Karseth, Jorunn Møller og Petter Aasen (2013): Reformtakter ¿ Kunnskapsløftets kompososjon. I: Berit Karseth, Jorunn Møller og Petter Aasen (red.): Reformtakter. Om fornyelse og stabilitet i gtrunnopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget. S. 231-248 17 s.

 

 

Knut Kjeldstadli (2010): Hva er historie? I: Fortiden er ikke hva den en gang var. En innføring i historiefaget. Oslo: Universitetsforlaget. s. 29-49 20 s

Ove Korsgaard (2004): Nikolaj Frederik Severin Grundtvig: Mellom skolen for livet og skolen for lyst.I : Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 274-288 14 s.

Kerstin Sigert (2004): Maria Monterssori: Läkaren som blev pedagog. I: Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 421-434 13 s.

Harald Thuen (2004): Hartvig Nissen - "Den politiske pædagogik" I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.) Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s. 65-80 15 s. 

Knut Tveit (2004): Skolen i Nord-Noreg på 1700-tallet. I: Årbok for norsk utdanningshistorie 2004, s. 35-63 28 s.

Knut Tveit (2008): Privatskolane - til skade eller gagn for den offentlige skolen? I: Christian W. Beck og Svein Egil Vestre (red.) Skolen i aftenlandet? Artikkelsamling med ukorrekte innfallsvinkler, Didakta Norsk Forlag AS, s.195-224 29 s.

 

Ketil Zachariassen (2012): Ein samisk opposisjon veks fram(1903-1906) I: K. Zachariassen (2012): Samiske nasjonale strategar. Samepolitikk og nasjonsbygging 1900-1940. ¿álliid Lágádus. S. 43-78. 25s.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1003
  • Tidligere år og semester for dette emnet