høst
2013
PED-1003 Utdanning og oppdragelse i historisk perspektiv - 10 stp
Innhold
Emnet gir en oversikt over norsk utdanningshistorie fram til dagens situasjon og en innføring i hovedlinjer i den historiske utviklingen av det nasjonale skoletilbudet. Det legges særlig vekt på forholdet mellom riksskolen og lokale forhold i skolens utvikling i Nord-Norge. Nyere skolereformer og aktuell skolepolitisk debatt blir presentert og analysert.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- kunnskap om norsk utdanning i historisk perspektiv med vekt på nasjonale og nordnorske forhold
- kunnskap om sentrale tema i nyere utdanningsreformer
Ferdigheter:
- kunne redegjøre for utdanningshistoriske tema skriftlig og muntlig
Kompetanse:
- kunne sette aktuelle utdanningsreformer inn i den nasjonale historiske sammenhengen
- kunne gjenkjenne utdanningshistoriske tema i aktuell pedagogikk debatt
Eksamen
Arbeidskrav:
Ett muntlig seminarframlegg over oppgitt tema (ca 15 min). Arbeidskravet må være godkjent før kandidaten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen/vurdering:
6 timers skoleeksamen der studenten må besvare 3-5 spørsmål fra ulike deler av pensum. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Eksamen: tirsdag 1. oktober
Pensum
PENSUM PED-1003
Høst 2013
Bøker:
Rolf Grankvist (2000): Utsyn over norsk skole. Tapir Akademisk Forlag. 259 s.
Alfred Oftedal Telhaug (2005): Kunnskapsløftet ¿ ny eller gammel skole? Oslo: Cappelen, 186 s.
Artikler i kompendium:
Edmund Edvardsen (1996): Den gjenstridige allmue. Oslo: Solum Forlag. s.15 ¿ 62 47s.
Eivind Bråstad Jensen (2004): Per Pavelsen Fokstad.- en stridsmann for samisk utdanning, språk og kultur. I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.): Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s.199 ¿ 224 25 s.
Jan-Erik Johansson (2004): Friedrich Wilhelm August Fröbel: Fritt tänkande och samhandlande barn. I: Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 260-273 13 s.
Berit H. Johnsen (2004): Ole Vig. Ideen om en folkeskole. I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.): Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s. 81-98 17 s.
Berit Karseth, Jorunn Møller og Petter Aasen (2013): Reformtakter ¿ Kunnskapsløftets kompososjon. I: Berit Karseth, Jorunn Møller og Petter Aasen (red.): Reformtakter. Om fornyelse og stabilitet i gtrunnopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget. S. 231-248 17 s.
Knut Kjeldstadli (2010): Hva er historie? I: Fortiden er ikke hva den en gang var. En innføring i historiefaget. Oslo: Universitetsforlaget. s. 29-49 20 s
Ove Korsgaard (2004): Nikolaj Frederik Severin Grundtvig: Mellom skolen for livet og skolen for lyst.I : Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 274-288 14 s.
Kerstin Sigert (2004): Maria Monterssori: Läkaren som blev pedagog. I: Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 421-434 13 s.
Harald Thuen (2004): Hartvig Nissen - "Den politiske pædagogik" I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.) Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s. 65-80 15 s.
Knut Tveit (2004): Skolen i Nord-Noreg på 1700-tallet. I: Årbok for norsk utdanningshistorie 2004, s. 35-63 28 s.
Knut Tveit (2008): Privatskolane - til skade eller gagn for den offentlige skolen? I: Christian W. Beck og Svein Egil Vestre (red.) Skolen i aftenlandet? Artikkelsamling med ukorrekte innfallsvinkler, Didakta Norsk Forlag AS, s.195-224 29 s.
Ketil Zachariassen (2012): Ein samisk opposisjon veks fram(1903-1906) I: K. Zachariassen (2012): Samiske nasjonale strategar. Samepolitikk og nasjonsbygging 1900-1940. ¿álliid Lágádus. S. 43-78. 25s.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1003
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Tidligere år og semester for dette emnet