Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2013

PED-1003 Utdanning og oppdragelse i historisk perspektiv - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Teoretisk. Emnet er obligatorisk på studieretning pedagogikk, på bachelorprogrammet i pedagogikk. Kan tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet gir en oversikt over norsk utdanningshistorie fram til dagens situasjon og en innføring i hovedlinjer i den historiske utviklingen av det nasjonale skoletilbudet. Det legges særlig vekt på forholdet mellom riksskolen og lokale forhold i skolens utvikling i Nord-Norge. Nyere skolereformer og aktuell skolepolitisk debatt blir presentert og analysert.

Søknadsfrist

1. juni for emner som tilbys i høstsemesteret. 1. desember for emner som tilbys i vårsemesteret.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:

 

Kunnskaper og forståelse:

 

Ferdigheter:

 

Kompetanse:


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesninger og seminar. Undervisningen gis i høstsemesteret.

Eksamen

Arbeidskrav:
Ett muntlig seminarframlegg over oppgitt tema (ca 15 min). Arbeidskravet må være godkjent før kandidaten kan framstille seg til eksamen.

 

Eksamen/vurdering:
6 timers skoleeksamen der studenten må besvare 3-5 spørsmål fra ulike deler av pensum. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.

Eksamen: tirsdag 1. oktober


Dato for eksamen

En skriftlig prøve 01.10.2013

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

PENSUM PED-1003

Høst 2013

Bøker:

Rolf Grankvist (2000): Utsyn over norsk skole. Tapir Akademisk Forlag. 259 s.

Alfred Oftedal Telhaug (2005): Kunnskapsløftet ¿ ny eller gammel skole? Oslo: Cappelen, 186 s.

Artikler i kompendium:

Edmund Edvardsen (1996): Den gjenstridige allmue. Oslo: Solum Forlag. s.15 ¿ 62 47s.

Eivind Bråstad Jensen (2004): Per Pavelsen Fokstad.- en stridsmann for samisk utdanning, språk og kultur. I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.): Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s.199 ¿ 224 25 s.

Jan-Erik Johansson (2004): Friedrich Wilhelm August Fröbel: Fritt tänkande och samhandlande barn. I: Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 260-273 13 s.

Berit H. Johnsen (2004): Ole Vig. Ideen om en folkeskole. I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.): Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s. 81-98 17 s.

 

Berit Karseth, Jorunn Møller og Petter Aasen (2013): Reformtakter ¿ Kunnskapsløftets kompososjon. I: Berit Karseth, Jorunn Møller og Petter Aasen (red.): Reformtakter. Om fornyelse og stabilitet i gtrunnopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget. S. 231-248 17 s.

 

 

Knut Kjeldstadli (2010): Hva er historie? I: Fortiden er ikke hva den en gang var. En innføring i historiefaget. Oslo: Universitetsforlaget. s. 29-49 20 s

Ove Korsgaard (2004): Nikolaj Frederik Severin Grundtvig: Mellom skolen for livet og skolen for lyst.I : Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 274-288 14 s.

Kerstin Sigert (2004): Maria Monterssori: Läkaren som blev pedagog. I: Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 421-434 13 s.

Harald Thuen (2004): Hartvig Nissen - "Den politiske pædagogik" I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.) Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s. 65-80 15 s. 

Knut Tveit (2004): Skolen i Nord-Noreg på 1700-tallet. I: Årbok for norsk utdanningshistorie 2004, s. 35-63 28 s.

Knut Tveit (2008): Privatskolane - til skade eller gagn for den offentlige skolen? I: Christian W. Beck og Svein Egil Vestre (red.) Skolen i aftenlandet? Artikkelsamling med ukorrekte innfallsvinkler, Didakta Norsk Forlag AS, s.195-224 29 s.

 

Ketil Zachariassen (2012): Ein samisk opposisjon veks fram(1903-1906) I: K. Zachariassen (2012): Samiske nasjonale strategar. Samepolitikk og nasjonsbygging 1900-1940. ¿álliid Lágádus. S. 43-78. 25s.