Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2013
PED-1003 Utdanning og oppdragelse i historisk perspektiv - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Søknadsfrist
Opptakskrav
Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
- kunnskap om norsk utdanning i historisk perspektiv med vekt på nasjonale og nordnorske forhold
- kunnskap om sentrale tema i nyere utdanningsreformer
Ferdigheter:
- kunne redegjøre for utdanningshistoriske tema skriftlig og muntlig
Kompetanse:
- kunne sette aktuelle utdanningsreformer inn i den nasjonale historiske sammenhengen
- kunne gjenkjenne utdanningshistoriske tema i aktuell pedagogikk debatt
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav:
Ett muntlig seminarframlegg over oppgitt tema (ca 15 min). Arbeidskravet må være godkjent før kandidaten kan framstille seg til eksamen.
Eksamen/vurdering:
6 timers skoleeksamen der studenten må besvare 3-5 spørsmål fra ulike deler av pensum. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Eksamen: tirsdag 1. oktober
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
PENSUM PED-1003
Høst 2013
Bøker:
Rolf Grankvist (2000): Utsyn over norsk skole. Tapir Akademisk Forlag. 259 s.
Alfred Oftedal Telhaug (2005): Kunnskapsløftet ¿ ny eller gammel skole? Oslo: Cappelen, 186 s.
Artikler i kompendium:
Edmund Edvardsen (1996): Den gjenstridige allmue. Oslo: Solum Forlag. s.15 ¿ 62 47s.
Eivind Bråstad Jensen (2004): Per Pavelsen Fokstad.- en stridsmann for samisk utdanning, språk og kultur. I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.): Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s.199 ¿ 224 25 s.
Jan-Erik Johansson (2004): Friedrich Wilhelm August Fröbel: Fritt tänkande och samhandlande barn. I: Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 260-273 13 s.
Berit H. Johnsen (2004): Ole Vig. Ideen om en folkeskole. I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.): Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s. 81-98 17 s.
Berit Karseth, Jorunn Møller og Petter Aasen (2013): Reformtakter ¿ Kunnskapsløftets kompososjon. I: Berit Karseth, Jorunn Møller og Petter Aasen (red.): Reformtakter. Om fornyelse og stabilitet i gtrunnopplæringen. Oslo: Universitetsforlaget. S. 231-248 17 s.
Knut Kjeldstadli (2010): Hva er historie? I: Fortiden er ikke hva den en gang var. En innføring i historiefaget. Oslo: Universitetsforlaget. s. 29-49 20 s
Ove Korsgaard (2004): Nikolaj Frederik Severin Grundtvig: Mellom skolen for livet og skolen for lyst.I : Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 274-288 14 s.
Kerstin Sigert (2004): Maria Monterssori: Läkaren som blev pedagog. I: Steinsholt og Løvlie(red.): Pedagogikkens mange ansikter. Oslo: Universitetsforlaget, s. 421-434 13 s.
Harald Thuen (2004): Hartvig Nissen - "Den politiske pædagogik" I: Harald Thuen og Sveinung Vaage (red.) Pedagogiske profiler. Norsk utdanningstenkning fra Holberg til Hernes, Oslo: Abstrakt Forlag AS, s. 65-80 15 s.
Knut Tveit (2004): Skolen i Nord-Noreg på 1700-tallet. I: Årbok for norsk utdanningshistorie 2004, s. 35-63 28 s.
Knut Tveit (2008): Privatskolane - til skade eller gagn for den offentlige skolen? I: Christian W. Beck og Svein Egil Vestre (red.) Skolen i aftenlandet? Artikkelsamling med ukorrekte innfallsvinkler, Didakta Norsk Forlag AS, s.195-224 29 s.
Ketil Zachariassen (2012): Ein samisk opposisjon veks fram(1903-1906) I: K. Zachariassen (2012): Samiske nasjonale strategar. Samepolitikk og nasjonsbygging 1900-1940. ¿álliid Lágádus. S. 43-78. 25s.