høst
2012
PED-1010 Tilpasset og inkluderende opplæring - 10 stp
Innhold
Det gis en innføring i intensjonene bak og ulike tolkninger av retten til tilpasset og inkluderende opplæring slik de foreligger i lovverket, regelverket og læreplaner. Sentrale begreper i studiet av og iverksettingen av tilpasset opplæring vil bli gjennomgått, og dessuten metoder for individuell kartlegging, klasseromsobservasjon og intervensjoner som kan bidra til å fremme den enkelte elevs lese-, skrive og matematikkferdighet i grunnskolen. Konsekvensene av lærevansker for inkludering vil bli tematisert. Teorier om kommunikasjon, samspill, elevmedvirkning og god klasseledelse, tiltak som kan fremme et positivt klassemiljø, livskvalitet og fellesskapstilhørighet i skolen, vil bli presentert.Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- kunnskap om prinsippene for tilpasset og inkluderende opplæring i grunnskolen
Ferdigheter:
- kunne anvende metoder for individuell kartlegging og klasseromsobservasjon
kunne tilrettelegge for realisering av prinsippene om tilpasset og inkluderende undervisning på individ- og systemnivå
Eksamen
Arbeidskrav:
Hjemmeoppgave over oppgitt tema, 1700-1800 ord (ca. 5 sider). Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.Eksamen/vurdering:
Skoleeksamen, 6 timer. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F gis det tilbud om kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Pensum
Pensum PED-1010 høsten 2012:
* Befring, Edvard og Reidun Tangen (red.) Kapittel 5, " Retten til utdanning, tilpasset opplæring og spesialundervisning", i Spesialpedagogikk", Cappelen Akademiske Forlag 2. opplag (2003) (17 s.) (* fås av faglærer)
Bachmann, Kari og Peder Haug (2006): Forskning om tilpasset opplæring. Forskningsrapport nr.62. Høgskolen i Volda- Møreforskning Volda. (kap.1,2 og 4)
Bakke, Jarle (2011): Spesialpedagogikk i klassesamfunnet. Norsk Pedagogisk Tidsskrift nr.2:141-154
Engen, Thor Ola : Tilpasset opplæring: utkast til en faglig forståelse, i: Berg G.Dalhaug og Nes K. (red.)(2010) Tilpasset opplæring- støtte til læring. Oplandske Bokforlag 2010
Holm, M. (2002): Opplæring i matematikk for elever med matematikkvansker og andre elever Oslo: J.W.Cappelen Forlag A/S (153 s.)
Kari Nes og Grete Dalhaug Berg (red.)(2010) Tilpasset opplæring - støtte til læring. Oplandske bokforlag.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) (1996): Læreplanverket for den 10-årige grunnskole Generell del. (45 s.)
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) (2003-04): St.meld. nr. 30. Kultur for læring. Kap.1,2,3, og 8 (30 s.)
Lyster, Solveig-Alma Halaas (2001):Språkrelaterte lærevansker hos barn og ungdom. Kartlegging av tiltak. Oslo, Gyldendal Norsk Forlag. 5. opplag 2003. (Kap. 2,3,4,5 og 6)
Salen, Gerd (2003): Lese og skriveopplæring i grunnskolen. Kvalitetssikring av ferdigheter. Universitetsforlaget. Oslo.
Slette, Ø. (red) (2004): Opplæringslova og forskrifter. Utdrag for grunnskolen. Pedlex Norsk Skoleinformasjon (33 s.)
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PED-1010
- Ansvarlig enhet
- Institutt for lærerutdanning og pedagogikk
- Kontaktpersoner
-
- Tidligere år og semester for dette emnet