høst 2012
PED-1010 Tilpasset og inkluderende opplæring - 10 stp

Emnetype

Teoretisk. Obligatorisk emne i studieretning spesialpedagogikk, på bachelorgraden i pedagogikk. Kan tas som enkeltemne.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.

Innhold

Det gis en innføring i intensjonene bak og ulike tolkninger av retten til tilpasset og inkluderende opplæring slik de foreligger i lovverket, regelverket og læreplaner. Sentrale begreper i studiet av og iverksettingen av tilpasset opplæring vil bli gjennomgått, og dessuten metoder for individuell kartlegging, klasseromsobservasjon og intervensjoner som kan bidra til å fremme den enkelte elevs lese-, skrive og matematikkferdighet i grunnskolen. Konsekvensene av lærevansker for inkludering vil bli tematisert. Teorier om kommunikasjon, samspill, elevmedvirkning og god klasseledelse, tiltak som kan fremme et positivt klassemiljø, livskvalitet og fellesskapstilhørighet i skolen, vil bli presentert.

Anbefalte forkunnskaper

PED-0001 Innføring i pedagogikk, FIL-0700 Examen philosophicum, Tromsøvarianten, EXF-0710 Examen facultatum ved HSL-fakultetet

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskap og forståelse:

  • kunnskap om prinsippene for tilpasset og inkluderende opplæring i grunnskolen

 

Ferdigheter:

  • kunne anvende metoder for individuell kartlegging og klasseromsobservasjon

kunne tilrettelegge for realisering av prinsippene om tilpasset og inkluderende undervisning på individ- og systemnivå


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesninger, seminar og refleksjonssoppgaver. Undervisning gis i høstsemesteret. Refleksjonsoppgaver deles ut på forelesningene og drøftes på seminarene.

Eksamen

Arbeidskrav:

Hjemmeoppgave over oppgitt tema, 1700-1800 ord (ca. 5 sider). Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.Eksamen/vurdering:

Skoleeksamen, 6 timer. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F gis det tilbud om kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.

 


Pensum

Pensum PED-1010 høsten 2012:

* Befring, Edvard og Reidun Tangen (red.) Kapittel 5, " Retten til utdanning, tilpasset opplæring og spesialundervisning", i Spesialpedagogikk", Cappelen Akademiske Forlag 2. opplag (2003) (17 s.) (* fås av faglærer)

Bachmann, Kari og Peder Haug (2006): Forskning om tilpasset opplæring. Forskningsrapport nr.62. Høgskolen i Volda- Møreforskning Volda. (kap.1,2 og 4)

Bakke, Jarle (2011): Spesialpedagogikk i klassesamfunnet. Norsk Pedagogisk Tidsskrift nr.2:141-154

Engen, Thor Ola : Tilpasset opplæring: utkast til en faglig forståelse, i: Berg G.Dalhaug og Nes K. (red.)(2010) Tilpasset opplæring- støtte til læring. Oplandske Bokforlag 2010

Holm, M. (2002): Opplæring i matematikk for elever med matematikkvansker og andre elever Oslo: J.W.Cappelen Forlag A/S (153 s.)

Kari Nes og Grete Dalhaug Berg (red.)(2010) Tilpasset opplæring - støtte til læring. Oplandske bokforlag.

Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) (1996): Læreplanverket for den 10-årige grunnskole Generell del. (45 s.)

Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) (2003-04): St.meld. nr. 30. Kultur for læring. Kap.1,2,3, og 8 (30 s.)

Lyster, Solveig-Alma Halaas (2001):Språkrelaterte lærevansker hos barn og ungdom. Kartlegging av tiltak. Oslo, Gyldendal Norsk Forlag. 5. opplag 2003. (Kap. 2,3,4,5 og 6)

Salen, Gerd (2003): Lese og skriveopplæring i grunnskolen. Kvalitetssikring av ferdigheter. Universitetsforlaget. Oslo.

Slette, Ø. (red) (2004): Opplæringslova og forskrifter. Utdrag for grunnskolen. Pedlex Norsk Skoleinformasjon (33 s.)

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: |
  • Studiepoeng: 10
  • Emnekode: PED-1010
  • Tidligere år og semester for dette emnet