Skriv ut | Lukk vindu |
Høst 2012
PED-1010 Tilpasset og inkluderende opplæring - 10 stp
Ansvarlig enhet
Emnetype
Innhold
Opptakskrav
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:
Kunnskap og forståelse:
- kunnskap om prinsippene for tilpasset og inkluderende opplæring i grunnskolen
Ferdigheter:
- kunne anvende metoder for individuell kartlegging og klasseromsobservasjon
kunne tilrettelegge for realisering av prinsippene om tilpasset og inkluderende undervisning på individ- og systemnivå
Undervisnings- og eksamensspråk
Undervisning
Eksamen
Arbeidskrav:
Hjemmeoppgave over oppgitt tema, 1700-1800 ord (ca. 5 sider). Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.Eksamen/vurdering:
Skoleeksamen, 6 timer. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F gis det tilbud om kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.
Dato for eksamen
Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.
Pensum
Pensum PED-1010 høsten 2012:
* Befring, Edvard og Reidun Tangen (red.) Kapittel 5, " Retten til utdanning, tilpasset opplæring og spesialundervisning", i Spesialpedagogikk", Cappelen Akademiske Forlag 2. opplag (2003) (17 s.) (* fås av faglærer)
Bachmann, Kari og Peder Haug (2006): Forskning om tilpasset opplæring. Forskningsrapport nr.62. Høgskolen i Volda- Møreforskning Volda. (kap.1,2 og 4)
Bakke, Jarle (2011): Spesialpedagogikk i klassesamfunnet. Norsk Pedagogisk Tidsskrift nr.2:141-154
Engen, Thor Ola : Tilpasset opplæring: utkast til en faglig forståelse, i: Berg G.Dalhaug og Nes K. (red.)(2010) Tilpasset opplæring- støtte til læring. Oplandske Bokforlag 2010
Holm, M. (2002): Opplæring i matematikk for elever med matematikkvansker og andre elever Oslo: J.W.Cappelen Forlag A/S (153 s.)
Kari Nes og Grete Dalhaug Berg (red.)(2010) Tilpasset opplæring - støtte til læring. Oplandske bokforlag.
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) (1996): Læreplanverket for den 10-årige grunnskole Generell del. (45 s.)
Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) (2003-04): St.meld. nr. 30. Kultur for læring. Kap.1,2,3, og 8 (30 s.)
Lyster, Solveig-Alma Halaas (2001):Språkrelaterte lærevansker hos barn og ungdom. Kartlegging av tiltak. Oslo, Gyldendal Norsk Forlag. 5. opplag 2003. (Kap. 2,3,4,5 og 6)
Salen, Gerd (2003): Lese og skriveopplæring i grunnskolen. Kvalitetssikring av ferdigheter. Universitetsforlaget. Oslo.
Slette, Ø. (red) (2004): Opplæringslova og forskrifter. Utdrag for grunnskolen. Pedlex Norsk Skoleinformasjon (33 s.)