Skriv ut Lukk vindu


 

Høst 2012

PED-1010 Tilpasset og inkluderende opplæring - 10 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for lærerutdanning og pedagogikk

Emnetype

Teoretisk. Obligatorisk emne i studieretning spesialpedagogikk, på bachelorgraden i pedagogikk. Kan tas som enkeltemne.

Innhold

Det gis en innføring i intensjonene bak og ulike tolkninger av retten til tilpasset og inkluderende opplæring slik de foreligger i lovverket, regelverket og læreplaner. Sentrale begreper i studiet av og iverksettingen av tilpasset opplæring vil bli gjennomgått, og dessuten metoder for individuell kartlegging, klasseromsobservasjon og intervensjoner som kan bidra til å fremme den enkelte elevs lese-, skrive og matematikkferdighet i grunnskolen. Konsekvensene av lærevansker for inkludering vil bli tematisert. Teorier om kommunikasjon, samspill, elevmedvirkning og god klasseledelse, tiltak som kan fremme et positivt klassemiljø, livskvalitet og fellesskapstilhørighet i skolen, vil bli presentert.

Opptakskrav

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.Søknadskode 9199 - enkeltemne lavere grad.

Hva lærer du

Etter bestått emne skal studenten ha følgende læringsresultat:

Kunnskap og forståelse:

 

Ferdigheter:

kunne tilrettelegge for realisering av prinsippene om tilpasset og inkluderende undervisning på individ- og systemnivå


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk.

Undervisning

Forelesninger, seminar og refleksjonssoppgaver. Undervisning gis i høstsemesteret. Refleksjonsoppgaver deles ut på forelesningene og drøftes på seminarene.

Eksamen

Arbeidskrav:

Hjemmeoppgave over oppgitt tema, 1700-1800 ord (ca. 5 sider). Arbeidskravet må være godkjent før studenten kan fremstille seg til eksamen.Eksamen/vurdering:

Skoleeksamen, 6 timer. Det gis bokstavkarakter med en skala fra A til F, der F er ikke bestått. Ved karakteren F gis det tilbud om kontinueringseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.

 


Dato for eksamen

En skriftlig prøve 22.11.2012

Eksamensdato er foreløpig og vil kunne bli endret. Endelig eksamensdato kunngjøres ved oppslag på det enkelte fakultet primo mai for vårsemesteret og primo november for høstsemesteret.


Pensum

Pensum PED-1010 høsten 2012:

* Befring, Edvard og Reidun Tangen (red.) Kapittel 5, " Retten til utdanning, tilpasset opplæring og spesialundervisning", i Spesialpedagogikk", Cappelen Akademiske Forlag 2. opplag (2003) (17 s.) (* fås av faglærer)

Bachmann, Kari og Peder Haug (2006): Forskning om tilpasset opplæring. Forskningsrapport nr.62. Høgskolen i Volda- Møreforskning Volda. (kap.1,2 og 4)

Bakke, Jarle (2011): Spesialpedagogikk i klassesamfunnet. Norsk Pedagogisk Tidsskrift nr.2:141-154

Engen, Thor Ola : Tilpasset opplæring: utkast til en faglig forståelse, i: Berg G.Dalhaug og Nes K. (red.)(2010) Tilpasset opplæring- støtte til læring. Oplandske Bokforlag 2010

Holm, M. (2002): Opplæring i matematikk for elever med matematikkvansker og andre elever Oslo: J.W.Cappelen Forlag A/S (153 s.)

Kari Nes og Grete Dalhaug Berg (red.)(2010) Tilpasset opplæring - støtte til læring. Oplandske bokforlag.

Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) (1996): Læreplanverket for den 10-årige grunnskole Generell del. (45 s.)

Kirke-, utdannings- og forskningsdepartementet (KUF) (2003-04): St.meld. nr. 30. Kultur for læring. Kap.1,2,3, og 8 (30 s.)

Lyster, Solveig-Alma Halaas (2001):Språkrelaterte lærevansker hos barn og ungdom. Kartlegging av tiltak. Oslo, Gyldendal Norsk Forlag. 5. opplag 2003. (Kap. 2,3,4,5 og 6)

Salen, Gerd (2003): Lese og skriveopplæring i grunnskolen. Kvalitetssikring av ferdigheter. Universitetsforlaget. Oslo.

Slette, Ø. (red) (2004): Opplæringslova og forskrifter. Utdrag for grunnskolen. Pedlex Norsk Skoleinformasjon (33 s.)