vår
2015
FYSIO-106 Klinisk fordypning i fysioterapi - 35 stp
Innhold
Emnet er siste del av den kliniske opplæringen i bachelorstudiet i fysioterapi. Studenten tilegner seg kunnskaper innen psykologi og pedagogikk (2 sp); personlige, sosiale og kulturelle aspekter ved bevegelse (1 sp); biomekaniske og nevrofysiologiske aspekter ved bevegelse (3 sp); bevegelsesanalyse og bevegelseserfaring (1 sp); sykdomslære og funksjonshemming (5 sp); og behandling rehabilitering og habilitering (23 sp). Studentene skal erfare de kravene som stilles til en ferdig fysioterapeut, og være i stand til å møte de på en kompetent måte. De skal utøve fysioterapi som er forankret i forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og en internalisert yrkesetikk.
10 uker praksis som kan omfatte alt som er gjennomgått i studiet. For å kunne gå ut i praksisstudier i tredje studieår må eksamen i andre studieår være bestått, og krav til studiedeltakelse i ferdighetstrening må være overholdt.
Hva lærer du
Etter gjennomført emne:
Studenten kan undersøke og vurdere pasienter, og anvende et bredt repertoar av behandlingstiltak. Studenten kan benytte tiltak som er tilpasset pasientens problemstilling.
Studenten kan fremme pasientens deltagelse i undersøkelses- og behandlingssituasjoner og anerkjenne pasientens livssituasjon. Studenten kan formidle sine vurderinger slik at pasienten får innsikt i sine funksjonsproblemer.
Studenten kan reflektere over egen yrkesutøvelse og bruke dette til å arbeide med seg selv og sin egen personlige og faglige utvikling.
Studenten kan følge gjeldende krav til dokumentasjon på en systematisk og faglig forsvarlig måte. Studenten kan formidle sin faglige forståelse og begrunne valg av tiltak både muntlig og skriftlig.
Studenten kan anvende fysioterapeutisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger samt treffe begrunnede valg.
Studenten kan integrere kunnskap og erfaring om habilitering og fysioterapi til barn, og kan forholde seg til kompleksiteten denne aldersgruppen representerer.
Studenten kan integrere kunnskap og erfaring fra rehabilitering med fokus på kompleksitet i funksjonsnivå som denne aldersgruppen representerer.
Studentene kan delta i planlegging og lede kort og langsiktige rehabiliteringsprosesser som tar sikte på å bedre eller opprettholde menneskers muligheter til funksjon og livsutfoldelse eller forebygge helseproblemer.
Eksamen
Arbeidskrav: To seminarer med gruppefremlegg.Praktisk-muntlig klinisk eksamen. Ved vurdering av eksamen benyttes karakterskalaen A-E for bestått og F for ikke bestått. Ved praksis benyttes karakterbetegnelsen bestått/ikke bestått.
Kontinuasjonseksamen i henhold til Universitetets retningslinjer.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested:
- Studiepoeng: 35
- Emnekode: FYSIO-106
- Ansvarlig enhet
- Institutt for helse- og omsorgsfag
- Tidligere år og semester for dette emnet