Skriv ut Lukk vindu


 

Vår 2015

FYSIO-106 Klinisk fordypning i fysioterapi - 35 stp


Ansvarlig enhet

Institutt for helse- og omsorgsfag

Emnetype

Emnet inngår i bachelorprogrammet i fysioterapi og kan ikke tas som enkeltemne.

Innhold

Emnet er siste del av den kliniske opplæringen i bachelorstudiet i fysioterapi. Studenten tilegner seg kunnskaper innen psykologi og pedagogikk (2 sp); personlige, sosiale og kulturelle aspekter ved bevegelse (1 sp); biomekaniske og nevrofysiologiske aspekter ved bevegelse (3 sp); bevegelsesanalyse og bevegelseserfaring (1 sp); sykdomslære og funksjonshemming (5 sp); og behandling rehabilitering og habilitering (23 sp). Studentene skal erfare de kravene som stilles til en ferdig fysioterapeut, og være i stand til å møte de på en kompetent måte. De skal utøve fysioterapi som er forankret i forskning, erfaringsbasert kunnskap, brukerkunnskap og en internalisert yrkesetikk.

10 uker praksis som kan omfatte alt som er gjennomgått i studiet. For å kunne gå ut i praksisstudier i tredje studieår må eksamen i andre studieår være bestått, og krav til studiedeltakelse i ferdighetstrening må være overholdt.


Hva lærer du

Etter gjennomført emne:

 

• Studenten kan undersøke og vurdere pasienter, og anvende et bredt repertoar av behandlingstiltak. Studenten kan benytte tiltak som er tilpasset pasientens problemstilling.

• Studenten kan fremme pasientens deltagelse i undersøkelses- og behandlingssituasjoner og anerkjenne pasientens livssituasjon. Studenten kan formidle sine vurderinger slik at pasienten får innsikt i sine funksjonsproblemer.

• Studenten kan reflektere over egen yrkesutøvelse og bruke dette til å arbeide med seg selv og sin egen personlige og faglige utvikling.

• Studenten kan følge gjeldende krav til dokumentasjon på en systematisk og faglig forsvarlig måte. Studenten kan formidle sin faglige forståelse og begrunne valg av tiltak både muntlig og skriftlig.

• Studenten kan anvende fysioterapeutisk kunnskap og relevante resultater fra forsknings- og utviklingsarbeid på praktiske og teoretiske problemstillinger samt treffe begrunnede valg.

• Studenten kan integrere kunnskap og erfaring om habilitering og fysioterapi til barn, og kan forholde seg til kompleksiteten denne aldersgruppen representerer.

• Studenten kan integrere kunnskap og erfaring fra rehabilitering med fokus på kompleksitet i funksjonsnivå som denne aldersgruppen representerer.

• Studentene kan delta i planlegging og lede kort og langsiktige rehabiliteringsprosesser som tar sikte på å bedre eller opprettholde menneskers muligheter til funksjon og livsutfoldelse eller forebygge helseproblemer.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Arbeid i basisgrupper, ferdighetstrening, praksis, forelesninger og temadager, skriftlig arbeid og selvstudium.

Eksamen

Arbeidskrav: To seminarer med gruppefremlegg.Praktisk-muntlig klinisk eksamen. Ved vurdering av eksamen benyttes karakterskalaen A-E for bestått og F for ikke bestått. Ved praksis benyttes karakterbetegnelsen bestått/ikke bestått.

Kontinuasjonseksamen i henhold til Universitetets retningslinjer.


Pensum

Pensumlister vil bli gitt av utdanningen.