Er WiFi skadelig?

– Elektromagnetiske felt som oppstår ved bruk av WiFi er ikke farlige, sier Jan Haanes, avdelingsoverlege på UNN og universitetslektor ved Det helsevitenskapelige fakultet.
Gjengedal, Julie Utler
Publisert: 07.04.14 00:00 Oppdatert: 04.04.14 10:40

Lita jente med laptop
Bruk av WIFi er ikke skadelig, og kan trygt brukes av barn og voksne. Bilde: Colourbox

Han jobber med arbeids- og miljømedisin, og var del av en ekspertgruppe som vurderte en eventuell helserisiko av elektromagnetiske felt (EMF) på oppdrag fra Samferdsels- og Helse- og omsorgsdepartementet.

Små mengder

Haanes forteller at det er forsket på mulige skadevirkninger av EMF. Ved de frekvenser som er aktuelle ved Wifi, er oppvarmingseffekten den eneste kjente skadelige. Det er derfor satt grenser for hvor høye nivåer mennesker kan utsettes for.

– Wifi har ekstremt lave EMF-verdier. Vi utsettes vanligvis for mindre enn en tusendedel av den grenseverdien som er satt, kommenterer Haanes.

Han forklarer at EMF fra Wifi i prinsippet blir som en ekstremt svak mikrobølgeovn. Men fordi nivåene er så lave, skjer ingen skadelig oppvarming av kroppen.

Helseplager tilskrevet EMF

Det har vært gjennomført tester på om EMF ved aktuelle eksponeringsnivåer kan gi akutte helseplager. Hverken testpersonene, eller de som observerte testpersonene, visste når de ble eksponert for elektromagnetiske felt.

– Deltakerne merket ingen forskjell på om de var eksponert eller ikke. Det gjorde heller ikke de av testpersonene som oppfattet seg som el-overfølsomme. De kunne like gjerne si at de var eksponert når de var det, som når de ikke var det, sier Haanes.

De av deltakerne som sa de hadde helseplager tilskrevet EMF, rapporterte mer plager når de opplevde at de var utsatt for elektromagnetiske felt.

Kan være andre årsaker

Selv om man ikke kan bli syk av EMF fra Wifi, er Haanes opptatt av at man skal møte pasienter som opplever slike plager med respekt.

- Selv om lege og pasient ikke alltid er enige om årsak til plager, kan en god dialog være til hjelp. Dessuten bør det vurderes andre mulige årsaker til plagene, understreker han.

Tenker seg sykere

– Det er mulig å oppleve smerter som sterkere enn det de egentlig er, og en behandling som i utgangspunktet ikke har noen virkning, kan gi bivirkninger. Det kalles for Nocebo-effekten, sier stipendiat ved Institutt for psykologi, June Forsberg.

– Nocebo er det motsatte av placebo. Når du forventer at en tilstand skal forverre seg, så hender det at den gjør det, sier hun.

Mer om placebo: Gir narremedisin til pasienter

Gjengedal, Julie Utler
Publisert: 07.04.14 00:00 Oppdatert: 04.04.14 10:40