Gründerskap kan læres

Født sånn eller blitt sånn? Et nytt kurs på Handelshøgskolen i Tromsø skal lære doktorgradsstudenter til å bli gründere.

Næss, Per Nordgård
Publisert: 13.02.13 00:00 Oppdatert: 13.02.13 21:04

Professor Lene Foss ved Handeslhøgskolen i Tromsø tilbyr et nytt kurs i entreprenørskap og kommersialisering for doktorgradsstudenter. Foto: Per Næss

Mange lever i troen på at entreprenører og gründere er skapt til å være det. At de har spesielle egenskaper som ikke kan læres bort. Handelshøgskolen i Tromsø starter et nytt intensivkurs som går over en uke i mars for doktorgradsstudenter som vil lære seg hvordan de kan starte sin egen bedrift. Det uteksamineres rundt 1400 kandidater med doktorgrad i året i Norge, og over 100 av disse kommer fra Universitetet i Tromsø.

Entreprenørskap og kommersialisering

-Mange av doktogradsstipendiater kommer fra fag som driver med forskningsbaserte teknologiske nyvinninger. Dette kan være informatikk, realfag og biologi for å nevne noen. Når de har avlagt sin doktorgrad, er det ikke plass til alle på universitetene rundt om i landet. Derfor vil vi nå tilby et i kurs entreprenørskap og kommersialisering for doktorgradsstudenter, sier Professor Lene ved Foss Handelshøgskolen i Tromsø

Doktorgradsstudenter har ofte ideer som har et kommersielt potensiale. De har også evner som kan brukes utenfor det akademiske miljøet. Men stort sett har de jobbet med individuell forskning og vært alene om å skrive en avhandling, og dermed blir team-arbeid og nettverksbygging nedprioritert. Kurset er et verktøy til å skape en bedrift.

-Dette er et anvendt og praktisk kurs. Det er tverrvitenskapelig, og vi vil ha folk som ikke nødvendigvis kan noe om innovasjon og økonomi men som går på spennende fag. Vi ønsker å stimulere folk til å starte bedrifter, sier Lene Foss

Akademisk entreprenørskap

Det trenger ikke være en vanskelig og avansert ide som studentene må ha med seg til kurset. Det trenger bare å være en ide fra deres fagfelt som har en kommersiell anvendelse.

-Det studentene skal gjøre er, å bringe med seg en ide. Det må være en ide som kan utvikles kommersielt, og det vi kan hjelpe med, er å vise hvordan dette kan gjøres. Studentene skal arbeide i team og lære seg hvordan man skaffer finansiering til en ide, sier Lene Foss.

Det vil komme fra folk fra Innovasjon Norge, Forskingsrådet og Norinova for å dele sin kunnskap om hvordan man kan kommersialisere teknologi og forskningsbaserte innovasjoner. Professor David Gibson som også underviser på IC2 instituttet på universitetet i Texas vil ta for seg teknologioverføring og ideevaluering.

Når en samler kunnskapsbaserte bedrifter med akademiske entreprenører slik som det gjøres i Forskningsparken i Tromsø, vil de trekke veksler på hverandre og det vil øke innovasjonstakten.

-Vi må ha en bedre verdiskapning, jo flere kunnskapsbaserte bedrifter en har, desto flere innovasjoner får en, sier Lene Foss

Alle fagdisipliner

Det er ikke bare studenter fra teknologiske fag som er velkommen på dette kurset, men også fra humanistiske fagdisipliner.

-Fag som kunstfag har flere ideer som kan kommersialiseres. Det er ikke bare teknikk og dupeditter. Du må ikke kunne innovasjon og entreprenørskap eller ha gått på handelshøgskolen for å ta dette kurset. Det eneste kravet er at du er doktorgradsstipendiat. Vi håper å trekke til oss studenter fra hele Norge. Dette er det eneste kurset av sitt slag i dag, sier Lene Foss

Kurset er lagt opp for studenter som tenker nytt og har et ønske om å kunne utnytte som akademiske kunnskap i næringslivet.

- Alle passer inn på dette kurset. Jo bedre miks av ulike disipliner desto bedre. Det at folk tror at enten er man gründer det eller så er man det ikke stemmer ikke. Hvis folk får utdanning, så lærer de seg ferdigheter, får selvtillit og blir motivert til å starte sin egen bedrift. Hvis man vil starte en kunnskapsbasert bedrift, må en ha utdanning. Kurset har søknadsfrist allerede den 22. februar så det blir spennende å se på hvem som kommer, sier Lene Foss.

Næss, Per Nordgård
Publisert: 13.02.13 00:00 Oppdatert: 13.02.13 21:04