Stipendiat-Høgmo i Schrødingers katt

Tidligere TIL-trener Per-Mathias Høgmo konsentrerer seg nå om doktorgraden sin på full tid. Torsdag 17. januar får du se ham presentere forskningen sin på NRK-programmet "Schrødingers katt".
Wærås, Torgunn
Bilde av forfatter finnes ikke, dette er en placeholder
Renate Alsén Øvergård
Publisert: 10.01.13 00:00 Oppdatert: 02.10.18 13:38

Per-Mathias Høgmo takket nei til trenerjobb. Nå vier han dagene til å studere prestasjonskultur. Foto: TIL.

Høgmo har sagt nei til mange jobber. Tiden skal han heller tilbringe ved Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Tromsø.

– Nå får jeg tid til å skrive. Jeg har halvannet år igjen før jeg er i mål med doktorgraden, og dette betyr at jeg kan komme i rute. Det blir ingen trenerjobber foreløpig, sier Høgmo som tidligere har forsket deltid.

Les også: Høgmo blir stipendiat hos UiT.

Prestasjonskultur

Prestasjonskultur er temaet han tar for seg i avhandlingen, og torsdag 17. januar snakker han litt om prosjektet sitt i Schrødingers katt.

– Programmet har et innslag som heter “Min doktorgrad”, og jeg fikk en forespørsel om å delta. De var her og filmet i november.

Høgmo forteller at doktorgraden er tredelt, men hovedsakelig skal han argumentere for at sterkt lederskap, faglig kompetanse og tilstedeværelse er viktige element i en prestasjonskultur.

Les også: Høgmo får verdens beste trenerutdannelse

Tilstedeværelse

Tilstedeværelse som begrep er også kjent som mindfulness. Det handler om å legge vekk andre tanker og problemer som man likevel ikke kan gjøre noe med her og nå. Man skal konsentrere seg helt og fullt om nuet. Høgmo illustrerer hva han mener ved hjelp av et eksempel fra hverdagen:

– Det finnes mange måter å spise på. Noen sluker maten, mens andre roer ned og nyter den, forklarer han, og fortsetter:

– Mindfulness handler om det helhetlige mennesket. I fotball bruker vi det som verktøy, blant annet for at spillerne ikke skal bringes ut av fatning av dommere og publikum på tribunen.

Høgmo har kjørt et tungt prosjekt som handler om mindfulness på Tromsø idrettslag. Der har meditasjon vært ett av verktøyene sammen med spørreskjemaer, PC-tester og intervjuer. Dette har blitt kjørt parallelt med at Olympiatoppen og Flymedisinsk Intsitutt har testet samme opplegg på helikopterpilotene i Rygge.

– Helikopterpilotene som var med under kampene i Libya trente på dette, og det hadde synlige effekter med tanke på økt fokus, forteller Høgmo.

Stipendiat Per-Mathias Høgmo. Foto: Bjørn-Kåre Iversen.

Organisasjonen Manchester United

Den andre delen av prosjektet dreier seg om analyse av spillestil. Her har Høgmo gått gjennom 30 kamper til Manchester United, Real Madrid og TIL. Han har tatt for seg ulikheter og likheter i hvordan lagene scorer mål. Dette materialet jobber han nå med konklusjonen på.

Det som hovedsakelig gjenstår er del tre hvor han skal til England for å intervjue personer rundt Sir Alex Ferguson i Manchester United-organisasjonen.

– Jeg skal se på hvordan Fergusons rolle som leder har påvirket organisasjonen. Nå får jeg tid til å få ta fatt på dette arbeidet på vårparten. Det har vært vanskelig og få det til når jeg har arbeidet fullt.

Professor i medisinsk biologi, Ørjan Olsvik, er mentor for Per-Mathis Høgmo mens han tar sin forskerutdanning.

Olsvik mener temaet i doktorgraden har stor verdi for Helsefak.

– Prestasjonsutvikling er et interessant område. Det er mange sammenhenger mellom toppforskning og toppidrett. Man skal lede et team hvor jobben er å få det beste ut av alle og gjøre hver enkelt enda bedre. Det er et stort press om å være på topp, og man skal prestere på et internasjonalt nivå i sterk konkurranse. Mye av den forståelsen kan vi også bruke ved Helsefak, sier han.

– Positivt signal

Høgmo forteller at det er svært inspirerende å studere. Han har vært topptrener i 23 år. I syv av disse har han vært student. Han er adjunkt, og har mellomfag og hovedfag.

– Det har alltid ligget mitt hjerte nært å søke ny kunnskap. Det å være i slike vitale miljøer som det til de grader er ved Helsefak og UiT, er veldig inspirerende, sier Høgmo.

Olsvik mener at den tidligere TIL-treneren sender et positivt signal til andre idrettsutøvere om at det er mulig å ta utdannelse parallelt med en idrettskarriere.

– Som trener går han foran og minner om at man må tenke på en karriere etter fotballen. Vi har flere eksempler på fotballspillere som har kombinert utdannelse og idrettskarriere. Blant annet den tidligere keeperen på TIL, Knut Borch. Han var aktiv idrettsutøver og studerte samtidig medisin ved Det helsevitenskapelige fakultet. Senere har han tatt doktorgrad, forteller han.

Olsvik beskriver Høgmo som en multitasker – en som evner å ha mange baller i luften på en gang.

– Og det gjør han bra. Han ligger godt an i løypa med oppgaven sin.

Han håper at Høgmo ønsker å kvalifisere seg som professor etter at doktorgraden er ferdigstilt.

– Da kan han være med på å utdanne nye doktorander her ved UiT. Gjerne ved den nye idrettshøgskolen, avslutter Ørjan Olsvik.

Per-Mathias Høgmo er ansatt som stipendiat ved Regionalt kompetansesenter for idrett og helse-Nord.

Les også: Storsatsing på toppidrett

Les også: Fotball under lupen