Sterke skildringer fra Gaza

Overlege og professor Mads Gilbert skildret dramatiske dager fra Gaza. – Det er vanskelig å beskrive 13 sønderrevne kropper, skrev han i sin kronikk til NRK.

Øvreberg, Elisabeth
Publisert: 22.11.12 00:00 Oppdatert: 22.11.12 08:49

Mads Gilbert fra da han foreleste om medisinsk solidaritet ved Det helsevitenskapelige fakultet. Foto: Ingunn Bendiksen

Det var dramatiske bilder som ble skildret da Mads Gilbert, fra Det helsevitenskapelige fakultet, rapporterte fra bomberegnet i Gaza.

Den 21.november trådte våpenhvilen endelig i kraft, og nå er det elleville gledesscener blant palestinerne.

– Gatene er proppfulle av palestinske flagg, det jubles, folk kaster seg om halsen på hverandre og det er en fantastisk stemning, fortalte lege Mads Gilbert som jobber frivillig på et av sykehusene i Gaza, til NRK.

Men før dette publiserte Gilbert en kronikk hos NRK.no. Da satte han ord på det han opplevde i sin kamp med å hjelpe sivile bombeofre:

” Midnatt passert. Ingen våpenhvile.

Heller ingen barnehvile, kvinnehvile eller menneskehvile.

Jeg er på al-Shifa Hospital. Gaza ligger nesten spøkelsesaktig øde, gater og markeder er tomme der det ellers er et yrende folkeliv. Jeg har ikke sett Gaza så folketomt på de 15 årene jeg har jobbet her.

Dronene surrer som onde insekter og vi vet de etterfølges av drønnende detonasjoner. Gardinene i vinduet der jeg skriver dette følger lufttrykket og jeg kjenner tydelig trykkbølgene.

Alle vinduer er åpne så de ikke skal implodere og spre dødelige svermer av glass. Det er så mange dødelige svermer her i Gaza. Granat- og bombesplinter, dronesvermene, svermene av flygeblad med truende innhold for ytterligere å terrorisere sivilbefolkningen som slippes fra himmelen.

Les også: Gilbert på det store lerretet

Vanskelig å beskrive

Det har vært en forferdelig dag.

Det er vanskelig å beskrive 13 sønderrevne kropper, dekapiterte, avrevne lemmer, forkullete voksne og småbarn – alt kommer til Shifa. Med desperate rop om hjelp, skrik i smerte. Mammaer som faller sammen i paralysert fortvilelse når de døde barna gjenkjennes.

Vi jobber.

Intuberer, skjærer av klær, kanylerer, prøver å skjønne hvor skadene er på de som fortsatt har livstegn.

Idag var det 24 drepte og 189 skadde. Ikke alle kommer til Shifa, men svært mange.

Vi mistet to «på bordet», splintskader til lungearterien og ødeleggende hodeskader. En avrivning av en vene i hjertet ble berga med hjelp av dyktig karkirurg i gruppen på 40 frivillige palestinske leger som kom fra Vestbredden igår.”

Les hele kronikken her: Gaza, i nattens uhygge

Les også: Vitenskapelig sadisme

Øvreberg, Elisabeth