Spillprogrammerer

Som spillprogrammerer planlegger, utvikler og programmerer du spillopplevelser. Spillopplevelser kan være både dataspill, men også spill-lignende verktøy som simulerer virkeligheten. Det kan for eksempel verktøy for kartlegging, opplæring, simulering og lignende. 

Vanlige arbeidsoppgaver for en spillprogrammerer:

  • bygge kunstig intelligens for spill (AI) og matematikk som bygges opp til 3D-grafikk
  • jobbe med simuleringsløsninger, for eksempel å få karakterene i spillet til å bevege seg naturlig 
  • samarbeide med spilldesignere, utviklere og andre

Du programmerer programvaren som driver spillet og verktøyene spilldesigneren trenger for å utvikle spillet videre. Du er ansvarlig for spillets kjerne, spillmotoren, som påvirker spillets kvalitet og levetid.

Som spillprogrammerer må du ha god forståelse for teknologien som benyttes innen spill. Du må også ha kunnskap om ulike sjangre og ulike typer spill.

 

 

Veien til å bli spillprogrammerer er mange. Mange er utdannet innen informatikk eller annen datateknisk utdanning. Flere institusjoner i Norge tilbyr egne spillrelaterte utdanninger.

Som spillprogrammerer kan du jobbe innen spillindustrien, i IT-bedrifter eller media. Du kan også jobbe i bransjer som olje, kraft, mobiltelefoni og Forsvaret.

 

Som spillprogrammerer må du være interessert i teknologi. Du må kunne jobbe strukturert og planmessig.

 

 

Yrkesbeskrivelsen er basert på åpne data fra utdanning.no og er underlagt Norsk lisens for offentlige data (NLOD). Teksten vedlikeholdes på yrkessidenutdanning.no
Denne siden er sist oppdatert null
Informasjonen om yrket er hentet fra utdanning.no