UiT Norges arktiske universitet og Kallijoen Ääni - Lyden av Skallelv inviterer til: Vin og Viten – «Samuli Paulaharju og jakten på det ekte Finland blant kvenene» Med professor emeritus Einar Niemi.

Vin og Viten – «Samuli Paulaharju og jakten på det ekte Finland blant kvenene»

Med professor emeritus Einar Niemi.

Samuli Paulaharjus bok “Ruijan suomalaisia” kom ut i 1928 i Finland. I 2020 kom boka endelig ut på norsk under tittelen Kvenene – et folk ved ishavet. Samuli Paulaharju og hans kone Jenny Paulaharju besøkte og intervjuet kvener i blant annet Varanger og Skallelv. Boka ble svært populær i mange kvenske bygder.  Det ble lest høyt fra boka i sosiale sammenhenger - særlig kapitlene som omhandlet egen bygd var populære. Fortellingene handler om folks hverdag,  fulle av liv og strev, og er skrevet med varme.

Hva jaktet Samuli og Jenny på? Hva fant de? Einar Niemi har skrevet et innledene artikkel til den norske utgaven og går nærmere inn på arbeidet bak oversettelsen og setter boak inn i en større sammenheng.

Etter Einar Niemi sin introduksjon inviteres det til spørsmål og diskusjon.

Når: 06.08.21 kl 20.00–21.30
Hvor: Skallelv grendehus