Historier: bærebjelken i god formidling

Halvdagsseminar med fokus på historiefortelling, presentasjonsteknikk, dramaturgi og video. Du får også mulighet til å høre mer om og bidra med ideer til prosjektet "Visuell forskningskommunikasjon" ved UiT - et prosjekt som blant annet handler om å utnytte Internett bedre som medium.

Arrangementet vil bli strømmet (livesending) på

Videoopptak vil være tilgjengelig på samme lenke i ettertid.

Lenke til kart med rommet i Mazemap

0815-0830: Kaffe/te og noe å bite i

Audun Hetland turbilde
Audun Hetland
0830-0925: Kræsjkurs i presentasjonsteknikk: Fra idé til presentasjon v/Audun Hetland

Hvordan planlegge, forberede og levere en god presentasjon?

Innhold: Dramaturgi, presentasjonsteknikk, retorikk, kroppsspråk, stemmebruk og visuelle hjelpemiddel/slides.

Audun jobber som førsteamanuensis ved Institutt for psykologi ved Det helsevitenskapelige fakultet, UiT. Han har jobbet som foredragsholder i 15 år og vant Forsker Grand Prix i 2011.

0925-0930: Kort pause

Karine Nigar Aarskog turbilde
Karine Nigar Aarskog
0930-1000: Hva er byggeklossene i en god historie, og hvordan få andre til å tenne på akkurat din idé? v/ Karine Nigar Aarskog

Hvordan få en idé til å bli et godt manus, og hvordan få andre til å bli interessert?

Innhold: Dramaturgi, grunnplot, byggesteinene i et manus og et lynraskt pitchekurs*

Karine er kommunikasjonsrådgiver ved Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt ved UiT, prosjektleder for ”Visuell forskningskommunikasjon” og tidligere dokumentarist og journalist med bakgrunn fra blant annet NRK.

*Pitch er et begrep som opprinnelig kommer fra film- og TV-industrien. Å pitche betyr å holde en kort og spisset verbal/visuell presentasjon av noe, for eksempel en idé, et produkt eller et budskap.

1000-1015: Pause

1015-1045: Hva er prosjektet «Visuell forskningskommunikasjon» ved UiT, og hvorfor er piloten om antibiotikaresistens en god historie? v/ Audun og Karine

Prosjektet Visuell forskningskommunikasjon har som mål å fortelle de spennende historiene om forskningen ved UiT. Vi går gjennom form og virkemidler som er brukt i piloten og presenterer prosjektet.

Innhold: Virkemidler i en god historie, hva finnes i den digitale verktøykassen og hvordan skal vi samarbeide om å fortelle de gode historiene? For å få det til må vi jobbe sammen og på tvers av UiT og ha en god organisering. Hva kan vi, og hva trenger vi å lære?

1045-1130: Idédrodling med utgangspunkt i prosjektet «Visuell forskningskommunikasjon».

Hvilke flere historier kan vi fortelle fra UiT? v/Karine og Audun

Husk å melde deg på arrangementet, bruk påmeldingsknappen til høyre. (Dersom du bare vil følge arrangementet på nett, trenger du ikke å melde deg på.) Velkommen!

Arrangementet er åpent for alle, og skjer i regi av Forum for formidling ved Det helsevitenskapelige fakultet i samarbeid med Avdeling for kommunikasjon og samfunnskontakt ved UiT.

Dette arrangementet strømmes (livesending) på

Videoopptak vil være tilgjengelig på samme lenke i ettertid.

Når: 13.01.17 kl 08.15–11.30
Hvor: SV- og HUM-bygget: B 1005 Auditorium