Bestill en torskeforsker og lær om torskens betydning for forskning

Har du lyst til at dine elever skal lære mer om torskens betydning i Norge? Kanskje du har noen forskerspirer ved din skole som har lyst til å lære mer om hvordan torsken har vært med å drive forskningen fremover?

Marinbiolog Kristin Nymark Heggland er opptatt av det meste i naturen, men har hovedsakelig jobbet med fisk, spesielt torsk. Hun synes at torsken er en fantastisk spennende art å jobbe med, da det er få andre arter som har hatt en så stor betydning både kulturelt og økonomisk i Norge.

Torsken var en av de artene som satt fart i forskningen i Norge på midten av 1800-tallet. Forskerne ønsket å forstå hva som gjorde at det var så varierende fangstutbytte av skrei og løse mysteriet om hvor skreien var når den ikke var langs kysten. Dette førte forskerne nordover, og var noe av hovedmotivasjonen bak de to første forskningsekspedisjonene til Jan Mayen in 1877 og Svalbard i 1878. I dette foredraget vil Kristin snakke om torskens betydning for forskning og hvordan jakten på mer viten om torskens liv har vært med på å drive forskningen framover.

Institutt for arktisk og marin biologi ved UiT- Norges arktiske universitet tilbyr konseptet "Bestill en forsker" til skoler i Tromsø i tidsrommet 21. - 30. september.

Slik bestiller du: Bestilling med informasjon om klassetrinn sendes til Tonje Engevik Eriksen så snart som mulig, senest 1. september. Førstemann til mølla gjelder.

Vi videreformidler bestilling til forskeren. Læreren og forskeren gjør deretter en avtale direkte. Forskeren vil komme til skolen og holde foredraget til avtalt tid.

Vi ser frem til å motta bestillinger fra din skole!

Starter: 19.09.16 kl 09.00
Slutter: 30.09.16 kl 15.00
Hvor: På skolen som bestiller (Tromsø)
Sted: Tromsø