Disputas – Master i Evolutionary and behavioural ecology Vidar Arne Ytterdal Sørum.

Master i Evolutionary and behavioural ecology Vidar Arne Ytterdal Sørum  disputerer for ph.d.-graden  i helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen:

“Evolution and Maintenance of DNA-uptake and Recombination in Acinetobacter baylyi”

Kort sammendrag av avhandlingen:

Naturlig transformasjon er en egenskap hos noen bakterier som gjør dem i stand til å transportere DNA fra omgivelsene og inn i bakterien gjennom små porer i celleveggen. Vi har studert hvordan bakterien utnytter det fremmede arvestoffet når det har kommet inn i bakterien. Ved å lage bakteriestammer med bestemte egenskaper, fant vi at de som tok opp fremmed DNA tilpasset seg raskere til et nytt miljø. Gevinster ved opptak av fremmed DNA var avhengig av ulike miljøfaktorer. Fremmed DNA kunne gi enkeltbakterier en fordel enten i form av næring eller som et signal for raskere vekst. Disse funnene har gitt en bredere og dypere forståelse av naturlig transformasjon og hvordan denne egenskapen påvirker bakteriens biologi og tilpasningsevne.  Kunnskap om dette er også viktig i en klinisk sammenheng i lys av den bekymringsfulle horisontale spredningen av gener som koder for antibiotika resistens.(Avhandlingen er tilgjengelig for utlån hos Seksjon for forskningstjenester frem til disputasdato)

Veiledere
Hovedveileder Professor Pål Jarle Johnsen, Institutt for farmasi

Biveileder post. Doc. Nils Hülter, Institutt for farmasi

Biveileder førsteamanuensis Raul Primcerio, Institutt for farmasi

Bedømmelseskomiteen
Professor Melanie Blokesch, Ecole Polytechnique fèdèrale de Lausanne, Schweiz

Assistant Professor Omar Cornejo, Washington State University, USA

Førsteamanuensis Kristin Hegstad, Institutt for Medisinsk Biologi, UIT- Norges Arktiske Universitet