Disputas – cand.med. Rune Gangsøy Kristiansen

Cand.med. Rune Gangsøy Kristiansen disputerer for ph.d.-graden  i helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen:

“A novel ammonia lowering strategy for the treatment of intracranial hypertension in acute liver failure”

Kort sammendrag av avhandlingen:

Akutt leversvikt er en svært alvorlig sykdom som påvirker de fleste organer i kroppen. Nitrogenforbindelser metaboliseres normalt sett i leveren, og ved sviktende leverfunksjon får man opphopning av nitrogen i form av ammoniakk.  Ammoniakk er toksisk for hjernen og flere studier har påvist en sterk korrelasjon mellom konsentrasjonen av ammoniakk i blod og forhøyet intrakranielt trykk hos pasienter med akutt leversvikt. I dette PhD-prosjektet har vi brukt en eksperimentell grisemodell til å teste ut hvordan ornithine og phenylacetate potensielt kan redusere ammoniakknivået i blod og hjernen hos dyr med akutt leversvikt. Den nye behandlingsformen med tilførsel av ornithine og phenylacetate viste seg å senke ammoniakknivå i både blod og hjernen, og senket i tillegg det intrakranielle trykket. Resultatene kan ha betydning for framtidig behandling av pasienter med både akutt og kronisk leversvikt. Kliniske studier er igangsatt internasjonalt for å kartlegge om disse gunstige effektene kan reproduseres hos mennesker.(Avhandlingen er tilgjengelig for utlån hos Seksjon for forskningstjenester frem til disputasdato)

Veiledere
Professor II Lars Marius Ytrebø, IKM - hovedveileder
Førsteamanuensis Christopher Rose, Université de Montreal -  biveileder.
Bedømmelseskomiteen
Førsteamanuensis/Overlege Debbie Shawcross, Institute of Liver Studies og King’s Liver Unit, Kings College, London, 1. opponent
Dr.med./Overlege Zbigniew Konopski, Medisinsk klinikk, Gastromedisinsk avdeling, Oslo Universitetssykehus, Ullevål, 2. opponent
Professor/Overlege Øivind Irtun, UiT Norges Arktiske Universitet/ Universitetssykehuset Nord Norge, Leder av komite
Disputasleder
Professor Eyvind Paulssen, Institutt for klinisk medisin, UiT – Norges arktiske universitet

Prøveforelesning over oppgitt emne holdes kl. 10.15, samme sted: “Acute liver failure: clinic and treatment”.

Når: 29.01.16 kl 12.15–15.00
Hvor: Tabletten, Farmasi-bygget