Disputas – Master of Pharmacy Toril Andersen. Tittel på avhandling: “Novel chitosan-containing liposomes as mucoadhesive delivery system for vaginal administration”

Master of Pharmacy Toril Andersen disputerer for ph.d.-graden i helsevitenskap og vil offentlig forsvare avhandlingen:

Kort sammendrag av avhandlingen:

Vaginale infeksjoner er en av de vanligste grunnene til at kvinner oppsøker lege, og de fleste kvinner vil gjennomgå minst et tilfelle i løpet av livet. Dessverre er behandling av vaginale infeksjoner ikke god nok og ofte forekommer gjentatte infeksjoner som følge av gjenlevende mikroorganismer. Med lokal behandling av disse infeksjonene med legemiddelsystemer som fester seg i slimhinnen vil kontakttiden mellom legemidlet og mikroorganismene forlenges og man kan anvende lavere dosering. Dermed vil risikoen for bivirkninger reduseres og man kan forvente bedre effekt. Målet med prosjektet har vært å utvikle en type nanopartikler, kalt Chitosomer, som er dekket av en film av chitosan. Chitosan er et naturlig antibakterielt stoff. Chitosan er i stand til å hemme vekst av, og drepe, bakterier og sopp som er involvert i vaginale infeksjoner, i tillegg er chitosan ansett som trygt å bruke. I dette prosjektet har vi vist av Chitosomene er i stand til å drepe Candida albicans, som gir soppinfeksjoner, vi har også vist at Chitosomene kan kombineres med et antibiotika og dermed gi to angrepspunkt. (Avhandlingen er tilgjengelig for utlån hos Seksjon for forskningstjenester frem til disputasdato)

Veiledere
Hovedveileder professor Natasa Skalko-Basnet
Biveileder professor Ingunn Tho
Biveileder førsteamanuensis Gøril Eide Flaten
Biveileder lektor Sofia Mattsson

Bedømmelseskomiteen
Førsteamanuensis Barbara Luppi, Department of Pharmacy and Biotechnology, University of Bologna, Italia – 1. opponent
Professor Gro Smistad, Seksjon for farmasi, Farmasøytisk institutt, Universitetet i Oslo – 2. opponent
Førsteamanuensis Kjell H. Halvorsen, Institutt for farmasi, Det helsevitenskapelige fakultet, UiT – Norges arktiske universitet – leder av komité

Disputasleder
Førsteamanuensis Lars Småbrekke, Institutt for farmasi, Det helsevitenskapelige fakultet, Universitetet i Tromsø – Norges arktiske universitet

Prøveforelesning over oppgitt emne holdes kl. 10.15, samme sted: "Innovative approaches for vaginal drug delivery"

Når: 02.10.15 kl 12.15–15.00
Hvor: Tabletten, Farmasi-bygget