Analyse av gjenstandsmateriale fra de kulturhistoriske samlingene
Forskere som ønsker å foreta analyser på de kulturhistoriske gjenstander fra våre samlinger, kan søke om dette gjennom et eget nettskjema.
Krav til søknaden
For å søke kreves det institusjonstilknytning. Dersom søkeren er student, stipendiat eller ikke har fast stilling, må veileder eller nærmeste leder stå som ansvarlig søker.
For at søknaden skal bli behandlet, må følgende dokumentasjon inkluderes:
- Utfylt søknadsskjema via nettskjema, med en detaljert beskrivelse av analysen/dokumentasjonen som ønskes utført.
- Prosjektbeskrivelse.
- En liste over gjenstandene som søknaden gjelder.
Merk: Kun fullstendige søknader vil bli behandlet.
Søknadsskjemaet og analyseutvalgets arbeid baserer seg på Universitetsmuseenes retningslinjer for prøvetaking og analyser av kulturhistorisk materiale fra 2022.
Når nettskjemaet sendes inn, går søknaden direkte til Norges arktiske universitetsmuseum på analyseutvalget.um@uit.no. Eventuelle videre henvendelser vedrørende søknaden rettes til analyseutvalget.um@uit.no.
Søknadsfrister
Frister for innsending av søknader:
- Høst: 1. september og 1. november
- Vår: 1. februar og 1 april
Møte i analysekomiteen avholdes omtrent to uker etter søknadsfristen. Avhengig av antall innkomne søknader må søker påregne at svar på søknaden foreligger opptil tre uker fra komiteens møtedato.
Se samlingen vår digitalt
For å gjøre informasjon om samlingen tilgjengelig, benytter vi de nasjonale plattformene Unimusportalen og DigitaltMuseum. Plattformer som henter data direkte fra vår database og kan gi svar på mange spørsmål knyttet til gjenstandene. I Unimusportalen kan søket begrenses ved å huke av for aktuell samling og Norges arktiske universitetsmuseum (UMAK) som museum.