vår 2021:    NOR-6021 Norsk 2 for 5-10 trinn, del 2: Litteraturdidaktikk - 15 stp

Søknadsfrist

Søknadsfrist 01.03 på http://udir.no/videreutdanning (Gir vikar-/stipendmidler)

Søknadsfrist/registreringsfrist ca. 15.05 på http://uit.no/evuweb (Restplasser)

For mer informasjon, se http://uit.no/ilp/evu


Emnetype

Videreutdanning for lærere på lavere nivå.

Emnet utgjør andre del av studiet Norsk 2 for 5-10 trinn


Opptakskrav

  • Fullført lærerutdanning, praktisk-pedagogisk utdanning eller annen pedagogisk utdanning som kvalifiserer for å undervise i 5-10 trinn.
  • Fullført 30 studiepoeng i norsk.

Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5-10 trinn som tillater at de kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på arbeidsforholdet, men dette er en forutsetning for å kunne gjennomføre arbeidskravene.


Studiepoengreduksjon

Du vil få en reduksjon i antall studiepoeng (som oppgitt under), dersom du avlegger eksamen i dette emnet og har bestått følgende emne(r) fra før av:

NOR-6003 Norsk 2 - Videreutdanning for lærere 15 stp
VID-6041 Norsk 2 for ungdomstrinnet: Litteraturdidaktikk 15 stp

Innhold

Emnet omfatter disse tre områdene:

Leseforståing og lesestrategier

Kunnskap om hvordan elevene kan utvikle leseferdigheter og leseforståelse ved bruk av ulike lesestrategier er sentralt i dette emnet. Bde skjønnlitteratur og sakprosa  vil danne utgangspunkt for arbeidet. Området omfatter også vurdering av lesekompetanse.

Litteratur

Her blir det lagt vekt på hvordan lærere kan arbeide  didaktisk med sakprosa og skjønnlitteratur på ungdomstrinnet. Utvalgte tekster og tema innen norsk og nordisk skjønnlitteratur og sakprosa blir studert, med særlig vekt på ungdomslitteratur. Teorier om litteratur og lesing diskuteres med utgangspunkt i arbeid med tekster innenfor skjønnlitteratur og sakprosa. 

Sammensatte tekster

Vi fokuserer på hvordan lærere kan legge til rette for at elever blir kyndige brukere og skapere av multimodale tekster, samt på å analysere sammensatte uttrykksformer.


Hva lærer du

Kunnskaper:

Studentene skal

  • ha kunnskap om ulike teoretiske perspektiv og metoder i arbeidet med å forstå litteratur og sakprosa.
  • ha bred kunnskap om litteraturdidaktiske tilnærminger.
  • ha kunnskap om nyere ungdomslitteratur og et utval eldre og nyere tekster.
  • ha kunnskap om kriterier for å vurdere troverdigheten og påvirkningskraften til tekster i ulike medier.

Ferdigheter:

Studentene skal

  • kunne bruke teori om litteratur og lesing i analyse, forståelse og formidling av sakprosa og skjønnlitteratur.
  • kunne legge til rette for at elevene får lese  kritisk og med bruk av hensiktsmessige strategier, og at de kan diskutere og skrive tekster i ulike sjangre og medium.
  • kunne ta i bruk tilmærminger til tekstarbeid som engasjerer elever på mellom- og ungdomstrinnet.
  • kunne beskrive og vurdere samspillet mellom uttrykksformer i sammensatte tekster.

Kompetanse:

Studentene skal

  • kunne planlegge, begrunne, gjennomføre og vurdere opplæring i norsk etter intensjonene i læreplanen for grunnskolen og fagdidaktiske forskning.
  • ha innsikt i norskfaget ut fra forskning og fagets historie, og kunne reflektere kritisk og konstruktivt ut fra ulike perspektiv på faget
  • kunne reflektere over egen læring og se dette i sammenheng med elevene sin læring i faget


Undervisnings- og eksamensspråk

Undervisningsspråket er norsk. Skriftlige produkt skal være på bokmål.

Undervisning

Emnet er samlingsbasert med inntil tre samlingar á inntil tre dagar. På samlingene vil undervisninga bli lagt opp rundt forelesinger, diskusjoner, obligatoriske muntlige framføringer og veiledning knyttet til obligatorisk arbeid. Mellom samlingene må studentene regne med å bruke mye tid til individuelt arbeid og til å delta i gruppearbeid, fysisk og/eller via Internett.

Gjennom hele emnet blir det lagt opp til at både faglig kunnskap og forståelse, språklige ferdigheter og fagdidaktisk kompetanse blir utvikla gjennom utprøving i egne klasserom. Erfaringene fra klasserommet blir tatt videre i diskusjoner med faglærere og medstudenter, og danner grunnlag for deler av arbeidskravene og eksamenstekstene.


Siste eksamenstermin

Emnet legges ned og siste mulighet til å avlegge eksamen etter dette semesteret, er vår 2022

Her finner du mer informasjon om eksamen i nedlagte emner

Eksamen

Arbeidskrav:

Disse arbeidskravene må være gjennomført og godkjent før en kan framstille seg for eksamen: 

  • 80 % deltakelse på samlinger
  • en fagtekst
  • muntlig gruppepresentasjon 
  • tre notat 

Ett eller flere av arbeidskravene må være knyttet til bruk av andre IKT-verktøy enn Canvas.

Eksamen og vurdering:

  • Fem dagers hjemmeeksamen. Målform bokmål.

Eksamen blir vurdert med karakterer etter en skala med fem trinn fra A til E for bestått og F for ikke bestått. A er beste karakter.

Ved karakteren F kan en melde seg opp til kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: NOR-6021