Forskningsgruppen Space and Time in Education har invitert Nicholas Hardy, Ph.D., førsteamanuensis i sosiologi ved University of New Brunswick (Canada), til Tromsø for å holde leseseminar om abstrakt sted/rom.
Nicholas Hardy jobber med ulike temaer innen samfunnsvitenskapelig teori, nærmere bestemt marxistiske og post-marxistiske teorier, kritisk realisme, og sentrale begreper hos Michel Foucault. Videre har Hardy jobbet med materialitet som aspekt ved sosiale relasjoner, med utgangspunkt i kritisk realisme som metateoretisk rammeverk.
Som forberedelse til seminaret leser deltagerne 3 tekster, som etter en kort innledning ved Hardy diskuteres i fellesskap. Deltagere får tekstene tilsendt på e-post etter påmelding. Påmeldingsfristen er 7. oktober.
Tekstene som danner grunnlaget for leseseminaret, er:
Wilson, J., 2013. “The Devastating Conquest of the Lived by the Conceived”: The Concept of Abstract Space in the Work of Henri Lefebvre. Space and Culture, 16(3), pp. 364-380.
Mels, T., 2014. Primitive Accumulation and the Production of Abstract Space: Nineteenth‐century Mire Reclamation on Gotland. Antipode, 46(4), pp. 1113-1133.
Hacking, I., 1995. The Looping Effects of Human Kinds. In: D. Sperber, D. Premack, and A. James Premack, 1996. Causal Cognition: A Multidisciplinary Debate. Oxford: Clarendon, ch. 12.