høst 2019:    TYS-6011 Tysk for 5-10. trinn, nivå 1 - 15 stp

Søknadsfrist

01.03 på http://udir.no/videreutdanning

Eventuelle restplasser utlyses via http://uit.no/ilp/evu i april/mai.


Emnetype

Emnet utgjør del 1 av studiet Tysk 1 for 5-10 trinn, nettbasert - og er en del av den nasjonale videreutdanningsstrategien Kompetanse for kvalitet.

Opptakskrav

  • Fullført lærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning som kvalifiserer for å undervise i 5.-10. trinn.
  • Deltakerne må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5.-10. trinn, som tillater at deltakeren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sine arbeidskrav.
  • Det anbefales også at du har forkunnskaper tilsvarende TYS-0100 Innføring i tysk, tysk nivå I eller II (tidligere B-/C-språk) fra videregående skole eller har bodd i en lengre periode i et tyskspråklig land.


Innhold

  • Innføring i og styrking av basale grammatiske kunnskaper (morfologi: verb- og substantivbøyning; syntaks: enkel kasussyntaks; fonetikk)
  • Innføring i tysk (ungdoms-)litteratur med særlig vekt på bruk i skoleundervisningen
  • Innføring i tredjespråkdidaktikk I: språklæring og språkformidling med særlig fokus på tredjespråk (2.fremmedspråk) og skolenes fagplaner for fremmedspråk (trinn 5-10)
  • Å ta språket i bruk i autentiske språkbrukssituasjoner I: lesing og skriving av kortere brukstekster; lytteforståelse; muntlig språkbruk
  • Kritisk bruk av tyskspråklige kilder ved innhenting av aktuell informasjon og fordypning i spesialemner
  • Bruk av digitale verktøy i tyskundervisningen


Hva lærer du

Etter bestått emne har studentene følgende læringsutbytte:

Kunnskaper:

Studenten har:

  • gode basiskunnskaper i tysk fonetikk og tysk formlære og syntaks
  • gode praktiske kunnskaper i tysk fonetikk slik at studenten kan veilede og korrigere egen og andres tysk uttale
  • grunnleggende morfologi-kunnskaper med tanke på substantiv- og verbbøyningen slik at studenten selv kan produsere enkelte skriftlige og muntlige tekster på tysk og kan veilede elever i deres innlæring på feltet
  • grunnleggende syntaks-kunnskaper med tanke på enkle tyske setninger for å kunne produsere gode og språklige korrekte setninger for bruk i undervisningen og for å kunne veilede elevenes innlæring på feltet
  • en grunnleggende forståelse for skolenes læreplaner
  • grunnleggende kunnskaper om språklæring og språkformidling med særlig fokus på tredjespråk

Ferdigheter:

Studenten kan:

  • anvende sine grammatiske kunnskaper i praksis, dvs. ved muntlig og skriftlig produksjon og ved resepsjon an kortere tyskspråklige brukstekster
  • bruke leksikalske og grammatikalske oppslagsverk
  • kritisk vurdere bruken av digitale verktøy i tyskundervisningen
  • arbeide selvstendig med omsettingen av skolenes fagplan i egen undervisning
  • veilede elever i deres språklæringsprosess
  • kritisk vurdere bruken av læringsmateriell, læringsmåter og medier i egen undervisning
  • ta i bruk egne læremidler, nye læremåter og nye medier på en adekvat måte i egen undervisning

Kompetanse:

Det språklige kompetansenivået tilsvarer nivå A2/B1 i henhold til den felleseuropeiske referanserammen for språk (GER)


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk og tysk

Undervisning

Undervisningen gis som et rent nettstudium. Det tas utgangspunkt i en digital læringsplattform. Emnet deles inn i 5 moduler (modul 1-5) som det arbeides med i kronologisk rekkefølge. Modulene er delt inn i ulike arbeidsområder som det jobbes med parallelt.

Modulene inneholder muntlige og skriftlige tekster som presenterer det faglige innholdet (se ovenfor). Til disse knyttes det både individuelle og gruppeoppgaver som skal bidra til læring og refleksjon. Det kreves både muntlige og skriftlige studentaktiviteter (individuelle og i grupper). Alle studentaktivitetene er knyttet tett opp til studentenes framtidige arbeid som tysklærer.

Studentene arbeider både individuelt og i faste arbeidsgrupper på nett (via plattformen). Innenfor hver modul blir det gjennomført obligatoriske synkrone nettseminarer (webinarer) som fastsettes og styres av faglærer. Dessuten legges det opp til obligatoriske nettbaserte møter som studentene selv har ansvar for selv.

Emnet evalueres ved muntlig midtveisevaluering og skriftlig sluttevaluering.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være gjennomført og godkjent før man kan fremstille seg til eksamen:

Hver av modulene 1-4 avsluttes med et obligatorisk arbeidskrav som inneholder mindre oppgaver innenfor de enkelte arbeidsområdene. Noen av disse er individuelle, andre er gruppeoppgaver. Alle arbeidskravene kombinerer studentenes egen språklæring med didaktisk rettede problemstillinger og er i tillegg knyttet tett opp til studentenes fremtidige arbeid som tysklærer.

Vurderingsuttrykket for arbeidskravene er godkjent/ikke godkjent.

Eksamen består av fire del-eksamener:

  • Skriftlig oppgave knyttet til A5 KJL-Literatur

Studentene velger ut 2-3 KJL-tekster som de anser som egnet for språkundervisning og begrunner utvalget på tysk.

  • Didaktisk eksamen knyttet til C5 Feste und Bräuche in den deutschsprachigen Ländern

Studentene produserer et multimedialt bidrag på tysk som vil kunne brukes i undervisning.

  • Didaktisk eksamen knyttet til D5 KJL-Literatur im Unterricht

Det planlegges og gjennomføres et egenvalgt undervisningsopplegg innenfor tematikken. Det leveres en skriftlig prosjektrapport på tysk eller norsk som presenterer planleggingen og gjennomføringen og inkluderer egenrefleksjon. Dessuten presenteres prosjektet på tysk under D5-EX-webinaret. Presentasjonen, med spørsmål fra eksamenskommisjonen, skal vare 15-20 minutter

  • Muntlig didaktisk eksamen knyttet til F5 Aktuelles

Studentene finner fram til en aktuell nyhet fra tyskspråklige nyhetsmedier. Nyheten og en skisse over mulige undervisningsopplegg presenteres på tysk under F5-EX-webinaret. Presentasjonen, med spørsmål fra eksamenskommisjonen, skal vare 15-20 minutter.

Ved bedømming av eksamen benyttes karakterer etter en skala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått, med A som beste karakter.

Hver eksamensdel teller 25%. Det gis en samlet karakter for emnet. Ved karakteren F/ikke bestått på en deleksamen, må denne delen tas på nytt.

Ved karakteren F/ikke bestått til ordinær eksamen, har studenten anledning til å kontinuere. En semesteroppgave som har fått karakteren F (ikke bestått), kan leveres inn til ny vurdering i omarbeidet form. Ved gyldig forfall tilbys utsatt eksamen i begynnelsen av påfølgende semester. Frist for oppmelding til kontinuasjonseksamen/utsatt eksamen er 15. januar for eksamener i høstsemesteret og 15. august for eksamener i vårsemesteret.

En mer utførlig beskrivelse av eksamensoppgavene legges ut på læringsplattformen.


Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Nettbasert |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: TYS-6011