vår 2019:    ENG-6011 Engelsk 1 for 5-10 trinn, del 2 - Kultur, samfunn og litteratur - 15 stp

Søknadsfrist

01.03 på http://udir.no/videreutdanning (stipend/vikarmidler)

ca. 15.04 på http://uit.no/evuweb (restplasser)

Se http://uit.no/videre for mer informasjon


Emnetype

Videreutdanning for lærere

Opptakskrav

  • Fullført lærerutdanning eller annen pedagogisk utdanning som kvalifiserer for å undervise i 5. - 10. trinn. 
  • Deltakerne  må være i et ansettelsesforhold i grunnskolens 5. - 10. trinn, som tillater at deltakeren kan prøve ut pedagogiske opplegg i egen klasse. UiT vil ikke kreve dokumentasjon på ansettelsesforholdet, men dette er en forutsetning for at studentene kan gjennomføre sine arbeidskrav.


Innhold

Emnet er praksisnært og profesjonsrettet, og har som mål at lærerens undervisningserfaring og -kompetanse skal være utgangspunkt for tilegnelse og videreutvikling av de kunnskaper, ferdigheter og holdninger som er nødvendig for å være lærer i engelsk.

Studiet tar for seg utvalgte emner innen samfunnsliv, litteratur og andre kulturuttrykk fra det engelskspråklige verden. Et vidt spekter av tekster (aviser, eventyr, klassisk og moderne voksen- og ungdomslitteratur, film og andre digitale og visuelle uttrykk) vil danne grunnlag for studentenes egen kunnskap og refleksjon, samt danne utgangspunkt for praktiske opplegg som prøves ut i klasserommet. Modulen er nært knyttet opp til kompetansemålene i læreplanens hovedområde med samme navn.


Hva lærer du

Etter bestått eksamen skal studentene ha følgende læringsresultat:

 

Kunnskaper og forståelse

Studentene skal:

  • ha kunnskap om engelskspråklig litteratur og kultur
  • kjenne til aktuelle temaer innenfor kultur og samfunnsliv i engelskspråklige land
  • ha kunnskaper om grunnleggende elementer i oppbyggingen av tekster i ulike sjangre
  • kunne analysere, vurdere og reflektere over egen læring og se egen læring i sammenheng med elevenes læring i faget

 

Ferdigheter

Studentene skal:

  • kunne bruke engelsk språk sikkert og funksjonelt både muntlig og skriftlig
  • kunne videreutvikle elevenes grunnleggende ferdigheter gjennom arbeidet med engelsk

 

Kompetanse

Studentene skal:

  • kunne planlegge, grunngi, gjennomføre og vurdere deler av opplæringen i engelsk, tilpasset den enkelte elev, etter intensjonene i læreplanen for grunnskolen
  • kunne utvikle elevenes interkulturelle kompetanse og litteraturkompetanse

 

De fem kompetanseområdene (faglig-, sosial-, didaktisk-, yrkesetisk- og endrings- og utviklingskompetanse) inngår i alle deler av emnet.


Undervisnings- og eksamensspråk

Engelsk.

Undervisning

Emnet har to samlinger. Utover det er studiet nettbasert med nettforelesninger, felles forum og chat på Fronter, oppgavegivning og innlevering og veiledning på Fronter.

Gjennom hele studiet legges det opp til at både kunnskap, språkferdigheter og fagdidaktisk kompetanse utvikles gjennom fortløpende utprøving i egne klasserom. Erfaringene fra klasserommet skal igjen være gjenstand for diskusjon med faglærer og medstudenter, samt danne grunnlag for deler av arbeidskrav og for eksamensbesvarelsen.


Eksamen

Følgende arbeidskrav må være godkjent før man kan fremstille seg for eksamen:

  • 70 % obligatorisk deltakelse i all undervisning, inkludert nettbasert undervisning og kommunikasjon
  • en skriftlig individuell innlevering (3 sider)
  • to korte notater
  • muntlig presentasjon i gruppe

 

Eksamen består av en semesteroppgave (5-7 sider).

 

Ved bedømming av eksamen benyttes karakterer etter en skala fra A til E for bestått, og F for ikke bestått med A som beste karakter.

 

Ved karakteren F/ikke bestått tilbys kontinuasjonseksamen i begynnelsen av påfølgende semester.


Pensum

Pensumlisten vil foreligge ved semesterstart.

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 15
  • Emnekode: ENG-6011