vår 2019: BED-2053 Kundedrevet innovasjon - 10 stp
Innhold
Kundedrevet innovasjon gir en oversikt over sentrale temaer, begreper og metoder. Sentrale temaer er:- Verdibasert opplevelsesøkonomi, samskaping og innovasjon i kundeopplevelser
- Tjenestedominant logikk som basis/utgangspunkt for innovasjon
- Samskapte og åpne innovasjonsprosesser
- Forretningsmodellinnovasjoner for tjenester
- Innovasjon i infrastruktur og regulatoriske innovasjoner
- Verktøy og metodikk for kundedrevet innovasjon
Hva lærer du
Emnets mål er å gjøre studentene i stand til å forstå kundedrevet innovasjon samt analysere og utvikle relevante forretningsmodeller i alle typer bedrifter og organisasjoner og på den måten bidra til bærekraft og konkurransedyktighet. Emnet presenterer nye og spennende perspektiver på innovasjon, med tjenestedominant logikk og kunde- og merkeopplevelse som fundament. Kundeorientering står sentralt og kunder/brukere sees på som samskapere av verdi ved forbedring eller nyutvikling av produkter og/eller tjenesteprosesser. Emnet anvender praktiske eksempelcase og studentworkshops med bruk av metodikk for kundedrevet innovasjon.
Kunnskap
Kandidaten skal
- kunne definere sentrale begreper, forstå teorifundamentet for tjenestedominant logikk
- kjenne til den viktige betydningen av kundens/brukerens rolle i samskaping av verdier og innovasjon
- forstå betydningen av kundeopplevelse, og kjenne til muligheten for å innovere i kundeopplevelser
- kjenne til relevante metoder for kundedrevet innovasjon
- kjenne til virkemidler for samskapte- og åpne innovasjonsprosesser for tjenester, for forretningsmodellinnovasjon og for regulatoriske innovasjoner
Ferdighet
Kandidaten kan
- anvende tjenestedominant logikk som utgangspunkt for entreprenørskap og innovasjon, relatert til praktiske problemstillinger tjenesteaktører i privat og offentlig sektor står overfor
- tilrettelegge for samskapende aktiviteter med kunder som bidrar til innovasjon i selve kundeopplevelsen
- anvende egnet metodikk og verktøy for kundedrevet innovasjon i innovasjonsprosessen, avhengig av type bedrift, dens forretningsmodell og dens omgivelser
Generell Kunnskap
Kandidaten skal
- vise selvstendighet og fremme forslag til faglig gode løsninger på spørsmål der det ikke finnes fasitsvar
- formulere disse forslagene klart og presist, både skriftlig og muntlig
- være en proaktiv team-medarbeider i arbeidsprosesser
- vise evne til drøfting av teoretiske og metodiske spørsmål på praktiske problemstillinger som virksomheter står overfor
Eksamen
Eksamen består av en 4 timers skriftlig eksamen som utgjør 100 % av sluttkarakter. Karakterskala: A-F
Arbeidskravet er 1 gruppeoppgave (skriftlig innlevering) samt 1 framlegg av fagartikkel (skriftlig og muntlig). Oppgavene må være godkjent for å få oppmelding til avsluttende vurdering/eksamen. Kravene gis bestått/ikke bestått
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BED-2053
- Ansvarlig enhet
- Handelshøgskolen ved UiT