høst 2018: PSY-1703 Læringspsykologi - 10 stp
Innhold
Emnet fokuserer på læring, hvordan atferd endres som følge av erfaring. Læring ses i alle faser av livet og på alle viktige arenaer, som i hjemmet, i skole og undervisning, og i arbeidslivet, og angår både normalatferd og kliniske temaer. Psykologisk behandling har som siktemål å skape endring, og baserer seg derfor ofte på kjente læringsprinsipper.
Emnet tar for seg utvalgte temaer der læringsprinsipper inngår, og belyser disse både empirisk/teoretisk og anvendt. Eksempler er atferdsproblemer, mobbing, prokrastinering, læringsstrategier, forhold som fremmer eller hemmer læringsmulighet (eks. growth mindset og lært hjelpeløshet), selvkontroll/ selvregulering, mestring, smerteatferd, samt utvalgte kliniske temaer, så som fobier, angst og depresjon. Her gis også orientering om terapeutiske teknikker som baserer seg på læringsprinsipper.
I undervisningen fokuserer emnet både på forebyggende, helsefremmende tenkning, samt på intervensjoner og terapi. I denne sammenheng berøres krav som stilles til forebyggende og terapeutiske tiltak, inkludert prinsipper for evaluering av slike.
Emnet vil også inkludere mulighet for deltakelse i et forskningsprosjekt, der datainnsamling gjøres for rapport til emnet PSY-1702, Vitenskapelig formidling.
Emnet er delt i to deler. Første del omhandler grunnleggende prinsipper i læringspsykologi og pedagogisk psykologi. Den andre delen fokuserer så på hvordan temaer fra hoveddelen kan anvendes praktisk. I emnet inngår dessuten et arbeidskrav.
Hva lærer du
Kunnskap
- Kjenne til grunnleggende mekanismer i læring og atferdsendring samt deres teoretiske og forskningsmessige forankring
- Kjenne til viktige anvendelsesområder for læringsprinsipper og pedagogiske prinsipper
Ferdigheter
- Kunne bruke læringspsykologisk/pedagogisk kunnskap i forståelsen av ulike dagliglivserfaringer, problemområder og kliniske temaer
- Kunne anvende grunnleggende prinsipper fra læringspsykologi/pedagogisk psykologi i forebygging og planlagt endring
Kompetanse
- Etablere en grunnleggende kompetanse i å anvende forskningsbaserte læringspsykologiske/pedagogiske prinsipper i forståelse av atferd, både normal og klinisk
Undervisning
Første del omfatter ca. 15-20 undervisningstimer med fokus på basale læringsprinsipper og pedagogisk psykologi. Den anvendte delen består av ca. 10-15 timer praktisk rettet undervisning/prosjektarbeid. Den anvendte delen tilpasses innholdsmessig etter tilgjengelige lærekrefter og er obligatorisk.
Aktiv deltakelse forventes. Dette innebærer presentasjoner (arbeidskrav), deltakelse i praksisrelatert undervisning samt deltakelse i prosjektarbeid. Studenter som ønsker det, kan bruke data innsamlet i forbindelse med et læringspsykologisk/pedagogisk prosjekt i sin empiriske rapport i emnet.
Eksamen
Arbeidskravet består av presentasjon av fagstoff i plenum (obligatorisk). Grupper på inntil tre studenter presenterer et læringspsykologisk/pedagogisk tema og leverer en PP-fil relatert til presentasjonen. Studenter som velger å delta i et læringspsykologisk/pedagogisk empirisk prosjekt kan alternativt presentere dette prosjektet som arbeidskrav. Arbeidskrav må være godkjent for å kunne ta eksamen.
Emnet vurderes med en 4 timers skriftlig skoleeksamen, der karakterskalaen A-F benyttes. Det tilbys kontinuasjonsekamen ved karakteren F tidlig i det påfølgende semesteret.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: PSY-1703
- Ansvarlig enhet
- Institutt for psykologi