vår 2018: BIO-2602 Fiskeernæring - 10 stp
Opptakskrav
Generell studiekompetanse eller realkompetanse + Matematikk R1 eller (S1+S2) og enten Matematikk (R1+R2) eller Fysikk (1+2) eller Kjemi (1+2) eller Biologi (1+2) eller Informasjonsteknologi( 1+2) eller Geologi (1+2) eller Teknologi og forskningslære (1+2).
Søknadskode 9336 enkeltemner i realfag.
Anbefalte forkunnskapskrav: Se oversikt nedenfor. Tilsvarende emner anbefales også.
Innhold
Kurset omfatter viktige fysiologiske, biokjemiske og kjemiske aspekter ved ernæring hos oppdrettsfisk. Det fokuseres på arter som er kommersialisert i Norge. Undervisningen innledes med en gjennomgang av fiskens fordøyelsessystem, herunder de ulike organenes rolle og funksjon under fordøyelsen, samt nervøs og hormonell regulering. Nedbryting, absorpsjon og transport av lipider, karbohydrater og proteiner blir forklart, i tillegg til hovednæringsstoffenes integrerte metabolisme og energetikk.
Den biologiske aktiviteten til vitaminer, mineraler, og ikke-essensielle næringsstoffer blir belyst, og ernæringsbehovet blir satt i samband med ernæringsrelaterte sykdommer. Ernæring og fordøyelse hos stamfisk, marine larver, skjell og krepsdyr blir også gjennomgått. Andre temaer som tas opp er produksjon av fiskefôr, fôrsammensetting og kvalitetsaspekter relatert til produksjon og lagring av fiskefôr, samt kvalitet på oppdrettsfisk.
Hva lærer du
Etter bestått emne skal studentene ha følgende læringsresultat:
Kunnskaper og forståelse:
Kandidaten
- har gode kunnskaper om fordøyelsesprosessen og hvordan næringsstoffene metaboliseres i organismen
- kan evaluere den ernæringsmessige sammensetningen av fiskefôr og identifisere utfordringer og problemstillinger knyttet til produksjon og lagring av fiskefôr og kvalitet på oppdrettsfisk
Ferdigheter:
Kandidaten
- kan bruke den ervervete kompetansen til å innhente ytterligere informasjon eller henvise til gjeldende kunnskap om fiskeernæring, som igjen kan anvendes for å treffe begrunnede ernæringsrelaterte valg i fiskeoppdrett
Generell kompetanse:
Kandidaten
- har kjennskap til forsknings- og utviklingsarbeid innenfor emnet fiskeernæring
- skal kunne sette seg inn i, og formidle nytt fagstoff
Eksamen
4 timer skriftlig skoleeksamen som blir evaluert med karakterskalaen A - F, hvor F er stryk.
Arbeidskrav: Adgang til eksamen forutsetter deltagelse på laboratoriekurs med godkjent laboratorierapport.
Kontinuasjonseksamen: Det gis kontinuasjonsadgang for studenter som ikke har bestått siste ordinære arrangerte eksamen i dette emnet.
Pensum
1. Lærebok: Fiskeernæring, 2001. Waagbø, R., Espe, M., Hamre, K., og Lie, Ø. (red). Kystnæringen Forlag & bokklubb AS
2. Kompendium "LIPIDKJEMI med vekt på fisk". Ragnar L. Olsen
Kopier av artikler og annet skriftlig materiale som deles ut. Forelesningene er også pensum. Støttelitteratur:
Fiskeernæring, 2001. Waagbø, R., Espe, M., Hamre, K., og Lie, Ø. (red). Kystnæringen Forlag & bokklubb AS. Nutrition and Feeding of Fish and Crustaceans, 2001. Guillaume, J., Kaushik, S., Bergot, P., and Métailler, R. (Ed.). Springer - Praxis publishing. Fish Nutrition, 2002. Halver, J.E. and Hard, R.W. (ed.). Academic press. Larval Fish Nutrition, 2011. Joan Holt, G. (ed.). Wiley-Blackwell. Environmental Biology of Fishes, 1995. Jobling, M. Chapman & Hall.
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 10
- Emnekode: BIO-2602
- Ansvarlig enhet
- Norges fiskerihøgskole