vår 2018:    TANN-113 Tannpleie for barn og ungdom - 20 stp

Emnetype

Emnet er forbeholdt studenter på Bachelor i tannpleie.

Opptakskrav

Emnet kan ikke tas som enkeltemne. Dette emne inngår i Bachelor i Tannpleier.

Innhold

Emnets fokus er rettet mot barn og ungdom. Emnet består av innledende odontologiske fagemner, forebyggende helsearbeid/forebyggende tannhelsearbeid/tannpleiers og tannhelseteams rolle. Emnene anatomi / oral fysiologi tar for seg: oppbygging av kroppen, kjemi/biokjemi, cellebiologi, nervesystemet, sansene, det endokrine systemet, skjelettet, musklene, sirkulasjon, respirasjon, fordøyelse, urinveissystemet, omsetning av næringsstoffer og reproduksjon.

Hva lærer du

KUNNSKAPER: Studenten skal etter endt semester kunne beskrive:

- pedagogiske metoder og hjelpemidler i arbeidet med barn og ungdommer

- hvordan kommunisere med engstelige pasienter og foresatte på en empatisk og trygg måte

- barns psykososiale utvikling

- sammenhengen mellom ernæring, spisevaner og tannhelse

- primær- sekundær- og tertiær forebygging

- sykdomsutvikling generelt og prosesser ved sykdom/skade i munnhule og tenner, samt forstå hvordan    problemer virker inn på kroppen som helhet og vice versa

- røntgenstrålers innvirkning på organismen og å forebygge uheldig bruk

- de viktigste biokjemiske og fysiologiske prosesser i kroppens organsystemer

- mikro og makroskopiske vevsforandringer ved sykdom, forklare kroppens reaksjoner på infeksjon og    betennelse og hvordan smitte skjer

- elementære prinsipper mht å føre en tannhelsejournal FERDIGHETER: Studenten skal etter endt semester      kunne

- anvende det å motta pasienten med høflighet og respekt

- legge til rette for forebyggende og behandlende tiltak, både gruppevis og individuelt, alene eller i samarbeid med annet helsepersonell og pedagoger

- undersøke tenner, tannutvikling, tannkjøtt og bittfeil hos pasienter med melketannsett, blandingstannsett og permanente tenner

- vurdere tannskader i det primære tannsett og i det unge permanente tannsett og henvise til tannlege for videre undersøkelse og behandling ved behov

- anvende kunnskap om tannsykdommers årsaker og utbredelse

- forholde seg til massemedia i tannhelsefremmende og forebyggende arbeid

- ta røntgenbilder

- utføre smitteforebyggende tiltak

GENERELL KOMPETANSE: Studenten skal etter endt semester kunne

- forklare hovedtrekkene i menneskekroppens oppbygning og funksjon, beskrive miljømessige,  atferdsmessige og biologiske forholds betydning for helse og tannhelse

- forklare en forbindelse mellom tannhelsearbeid og barns fysiske, ernæringsmessige og psykiske utvikling

- analysere behandlingstiltak i overensstemmelse med det som det i lover og andre offentlige utredninger  forventes at tannpleiere skal ha kompetanse til.


Undervisnings- og eksamensspråk

Norsk

Undervisning

Emnet består av forelesninger, seminar og basisgrupper. 

Eksamen

Alle former for obligatorisk aktivitet må være bestått for å gå opp til eksamen. I tillegg er det  et krav om minimum 80 % studiedeltakelse på hver enkelte obligatoriske aktivitet for å fremme seg til eksamen.

Følgende er obligatorisk:

- Seminarer

- Basisgrupper.

Skoleksamen består av en 6 timer skriftlig eksamen. Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke-bestått.

- Kandidater som ikke består ordinær skoleeksamen eller leverer gyldig legeerklæring gis adgang til kontinuasjonseksamen.


Pensum

Obligatorisk pensum første studieår. NB! Denne listen dekker alle fagene 1. studieår, altså 1. og 2. semester. I tillegg kommer ressurslitteratur som oppgis ved studiestart. Med forebehold om så endringer innen semster start.

Axell, Tony (2009) Munslemhinnan vid hälsa och sjukdom. Forlagshuset Gothia, s.11–27, 49-52 20 s

Sand, Olav m. m.flere (2009) Menneskekroppen.: fysiologi og anatomi. Oslo: Universitetsforlaget, kap. 4, 7 (214-229), 8 (234-244, 249-255), 9 (266-308), 10, 11, 13 176 s

Gjerdet, Nils Roar (2008) Odontologisk materiallære for tannpleiere. Institutt for Odontologiske biomaterialer 64 s

Grøndahl, Hans-Gøran (2008) Oral radiologi. Forlagshuset Gothia, s. 17 - 77 50 s

Grønneberg, Truls m.fl. (2007) Kjemien stemmer. Kjemi 1, grunnbok (kap. 1.4 – tom.10.2) Kjemien stemmer. Kjemi 2, grunnbok (kap. 2.1, 2.2) 143 s 9 s

Hansson, Bengt O. og Ericson, Dan (2009) Karies- sjukdom och hål. Forlagshuset Gothia 101 s Hauge, Jens m.fl. (2001) Biokjemi, en grunnbok. Universitetsforlaget, kap. 3, 4, 5 (50-58), 6 (63-69), 7 (72-80, 83-90), 8, 9, 13 90 s

Klepp, Knut – Inge og Aarø, Leif Edvard (2009) Ungdom, livsstil og helsefremmende arbeid. Gyldendal Akademisk kap. 5, 8, 11, 20 (360- 368) 51 s

Mejare, I. m.fl.(2008) Pedodonti. Forlagshuset Gothia, s.16-54, 61-70, 72-103 78 s

Mohlin, B. m.fl.(2008) Ortodonti. Varfør? Nær? Hur? Forlagshuset Gothia. Kap. 1 - 6 80 s

Mæland, John G (2010) Forebyggende helsearbeid: folkehelsearbeid i teori og praksis. Oslo: Tano Aschehoug, kap. 1, 2, 5, 8, 9, 10, 14 (169 – 183) 77 s

Nes, Mari m. flere (2006) Ernæringslære. Landsforeningen for kosthold og helse, kap.3, 7, 8, 9, 10 (251-262), 13 (345-357) 162 s

Pettersen, Roar.C. (2005) PBL for studenten: en introduksjon til PBL for studenter og lærere. Oslo: Universitetsforlaget, kap.1, 2, 3, 4, 7 125 s

Rambusch, Erik (2000) Parodontologi. Aarhus Odontologiske Boghandel, kap. 1, 2, 3 40 s

Risnes, Steinar og Jokstad, Asbjørn (1992) Tannmorfologi. Universitetet i Oslo. 50 s Risnes, Steinar (1995) Kompendium i oral biologi, - kap. 3, 4, 9 50 s

Schøyen, R. (2011) Mikroorganismer og sykdom: en lærebok i mikrobiologi og infeksjonssykdommer for helsepersonell. Gyldendal akademisk, kap.1 (13-19), kap. 3 (31-34,40-53, 55-63), kap.5 (90-99), kap.6 (100-103), kap.7 (104-106, 107-115), kap.17 (376-377) 55 s

Seljelid, Rolf (1997) Generell patologi for helsefagene. Fagbokforlaget, kap. 2 – 6, 8, 9 89 s Kompendium: Propedeutisk kurs 1.år 29 s

Error rendering component

  • Om emnet
  • Studiested: Tromsø |
  • Studiepoeng: 20
  • Emnekode: TANN-113