høst 2017: HEL-6317 Nasjonal videreutdanning i barnevernfaglig veiledning - 30 stp
Opptakskrav
Søkere må ha fullført bachelor eller tilsvarende 3-årig utdanning i barnevern eller sosialt arbeid. Studenter med annen utdannelse av minimum tre års omfang og relevant faglig fordypning innenfor barnevernsfeltet kan også gis opptak.
Det stilles krav om minimum 50 % stilling innenfor kommunalt-, statlig- eller privat barnevern under videreutdanningen, med mulighet for å drive veiledning som arbeidsoppgave. Bekreftelse på arbeidsforhold fra arbeidsgiver må foreligge.
Det stilles krav om minimum 3 års erfaring fra arbeid i barnevernet.
Søkere med barnevernfaglig utdanning utover bachelorgrad og relevant arbeidserfaring utover 3 år priotiteres.
Søkere som kan dokumentere at de allerede har veilederansvar i organisasjonen prioriteres.
Vi ønsker en geografisk fordeling av studentene, og prioriterer derfor å fylle opp gruppene ved de ulike regionene.
Ved mange søkere som fyller opptakskravene vil vi i tillegg ta i bruk følgende prioriteringer:
- Ved mange søkere fra samme tjeneste/kommune vil vi begrense opptaket til 2 kandidater.
- Dersom to kandidater stiller likt prioriteres kandidaten uten lederansvar.
Kvalifiserte søkere rangeres i tråd med forskrift om opptak av studier ved UiT, §13: https://uit.no/utdanning/art?p_document_id=347791&dim=179017
Det inngås avtale mellom arbeidsgiver (studentens tjenestested) og RKBU Nord ved UiT Norges arktiske universitet om tilrettelegging og vilkår for deltagelse i videreutdanningen. Det er derfor et opptakskrav at studenten jobber i barnevernet og at arbeidsgiver har lagt til rette for å øve på rollen som kollegaveileder i sin tjeneste. I løpet av den ettårige videreutdanningen blir samspillet mellom arbeidssted og studiested avgjørende. Aksept av studieplass vil medføre at arbeidsgiver kan få innvilget tilskudd for å dekke utgifter i forbindelse med ansatts deltagelse i videreutdanningen. Denne ordningen forvaltes av Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet.
Innhold
Utdanningen er en satsing fra Barne-, likestillings- og inkluderingsdepartementet. Utdanningen skal bidra til å øke kompetansen, forebygge utbrenthet og redusere turnover i barnevernet gjennom at den nyutdannede eller nytilsatte mottar veiledning gjennom sitt første arbeidsår. Målet med videreutdanningen er derfor å kvalifisere erfarne barnevernsarbeidere til å inneha rollen som kollegaveileder for nytilsatte.
Utdanningen legger vekt på å skape sammenheng mellom teori og kunnskap om veiledning på den ene siden, og praktisk veilederkompetanse og ferdigheter på den andre. Det settes av mye tid i løpet av utdanningsåret til praktiske øvelser og trening på ferdigheter slik at studentene kan bli dyktige kollegaveiledere. Den nasjonale videreutdanningen i barnevernfaglig veiledning skal stimulere og øve opp kandidatene til en kunnskapsbasert, analytisk, og trygg tilnærming til egen utøvelse av kollegabasert veiledning. Utdanningskandidatene skal kunne utøve saksveiledning for å fremme kvalitet i barnevernsarbeidet, og gi prosessveiledning for å fremme den nyutdannete/nytilsattes trygghet i yrkesrollen.
Hva lærer du
KUNNSKAP
- Ha kunnskap om ulike veiledningsformer.
- Ha oversikt over ulike profesjonelle beskyttelses- og resiliensstrategier i møte med belastende arbeidsoppgaver.
FERDIGHETER
- Kunne analysere konkrete veilednings- og praksisutfordringer på grunnlag av teori og modeller.
- Kunne analysere ulike barnevernfaglige situasjoner og få fram helhetsperspektiver.
- Kunne beskrive egen faglig utøvelse i veiledning, samt justere veiledningen underveis ved behov.
- Kunne bruke ulike veiledningsmodeller, individuelt og i grupper.
- Kunne anvende rollespill, deltagende observasjon og andre teknikker i veiledning.
- Kunne bruke ulike evalueringsformer og gi systematisk tilbakemelding i veiledning.
GENERELL KOMPETANSE
- Ha kompetanse til å vurdere komplekse og etiske utfordringer som kan oppstå i veiledning.
- Kunne redegjøre for egen veilederkompetanse i praksis, i lys av teoretiske og etiske problemstillinger.
Undervisning
Studiet er organisert som et deltidsstudium med 30 studiepoeng over ett år (to semestre). I løpet av perioden vil det være 2 felles nasjonale samlinger i Oslo, digitale læringsstier og lokale/regionale samlinger. Veiledningsgrupper hvor ferdigheter og trygghet i rollen som veileder utvikles vil bli vektlagt både regionalt og nasjonalt. I tillegg kommer individuelle arbeidskrav og veiledningsøvelser på eget tjenestested. Til sammen er det 20 hele dager i samling.
Veilederutdanninga er fundert på deltakeraktive læringsformer. Det forventes at studentene tar medansvar både for egen og medstudenters faglige utvikling og læring, blant annet ved å bringe problemstillinger og videoklipp fra egen praksis/veilederpraksis med til undervisning. Arbeidsformene er forelesninger, seminar/gruppearbeid med veileder, veiledning på veiledningen, litteraturstudier og skriftliggjøring (f.eks. refleksjonsnotater).
Eksamen
Følgende arbeidskrav må være godkjent før eksamen kan gjennomføres:
- Det er obligatorisk deltagelse på minimum 75 % på alle samlinger, både de nasjonale og de regionale.
- Det vil bli gitt digitale oppgaver som skal besvares mellom samlingene.
- Kandidatene skal trene på kollegaveiledning i egen praksis. Kollegaveiledning skal filmes for å bringes med til samlingene, hvor det vil bli gitt veiledning på veiledning.
Eksamen:
- 6 timers hjemmeeksamen gjennomføres etter siste samling. Den vil bli gitt digitalt.
Det gis bokstavkarakterer fra A-F, der F er ikke bestått. Ved ikke bestått eksamen gis det tilbud om kontinuasjonseksamen. Kontinuasjonseksamen arrangeres i henhold til forskrift for eksamener ved UiT Norges arktiske universitet.
Pensum
Pensumliste
Ekeland, T.J. (2014). Konflikt og konfliktforståelse for helse- og sosialarbeidere. (2.
utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. (223 s.).
Herberg, E.B. & Johannesdottir, H. (2007). Kunnskap og læring i praksis. Oslo:
Universitetsforlaget. (200 s.).
Johannessen, E., Kokkersvold, E., Vedeler, L.(2010). Rådgivning: Tradisjoner, teoretiske
perspektiver og praksis. (3.utg.). Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapittel 8 og 9. (54
s.).
Killen, K. (2012). Profesjonell utvikling og faglig veiledning. (4.utg.). Oslo: Gyldendal
Akademisk. (276 s.).
Lauvås, P., & Handal, G. (2014). Veiledning og praktisk yrkesteori. Oslo: Cappelen
Damm. (350 s.).
Nordby, H. (2013). Etikk i Barnevern. Oslo: Gyldendal Akademisk. Kapittel 4, 6 og 7.
(88 s.).
Skagen, K. (red) (2011). Kunnskap og handling i pedagogisk veiledning. (2. utg.).
Bergen: Fagbokforlaget. (257 s.).
Smith, K., & Ulvik, M. (red) (2010). Veiledning av nye lærere. Nasjonale og
internasjonale perspektiver. Oslo: Universitetsforlaget. Kapittel 1, 3, 5, 6 og 11. (63 s.).
Strømfors, G., & Edland-Gryt, M. (2013). Jeg visste ikke at jeg kunne så mye.
Praksisrefleksjon på arbeidsplassen. Oslo: Gyldendal Akademisk. (287 s.).
Tveiten, S. (2013): Veiledning - mer enn ord. (4. utg.) Bergen: Fagbokforlaget. (302 s.).
Ulleberg, I. (2014). Kommunikasjon og veiledning. (2. utg.) Oslo: Universitetsforlaget.
Del 2 (s. 99-188). (89 s.).
Totalt: 2189 sider
Error rendering component
- Om emnet
- Studiested: Tromsø |
- Studiepoeng: 30
- Emnekode: HEL-6317
- Ansvarlig enhet
- Regionalt kunnskapssenter for barn og unge, Nord (RKBU Nord)